Videre nordover.

Vaares
Sat 30 Jan 2016 15:07
Hei igjen!

Ja så var jeg atter en gang tilbake på Bloggen. Ellers så skriver jeg jo litt hver dag om hvor når etc. ellers hadde jeg nok ikke husket stort.
Ja vi seilte videre fra Dominica etter to dager og satte kursen opp mot ei lita øy som heter Maria Galante, denne øya har vist nok fått navnet etter en av Colombus sine skip, sier han som har lest en del om det, Hartvig. Vi hadde en tur i land for å beskue denne lille plass, og ikke minst kjøpe oss litt Wi Fi

Hartvig leser nyheter.

Neste morgen finner vi ut at vi drar videre opp til Guadeloupe. Når jeg skriver opp er dette ment som nord. Vi bestemmer oss for å gå til en plass som heter St.Francois helt Øst av øya, for så seile langs øya og ned til Point a Pitre.

Her er innløpet til selve havnen i St. Francoios.

Men når vi kom ned til Point a Pitre og spurte dem om når tid dem åpnet brua som forbinder disse øyene, ble det svart at den var i ustand og ville ikke bli reparert med det første, så da var det bare å vente til neste dag å få sjekket inn og ut å forlate plassen. Dette var en stor havn med plass til mere enn tusen båter.
Sendt fra min iPad

Dette fra innseilingen til Pointe a Pitre.

Så seiler vi med god vind ut, først romslig så tvers så aktenfor tvers med vind opp mot 18 sek. så da går mila fort. Kommer så til en plass på Basse Terre som er helt syd på Guadeloupe som heter Marina Rivere Sense, her sto det at vi kunne ta en bøye på utsiden som var merket og tilhørte havna. Dette gjorde vi og der var masse Fallvinder fra fjellene og på morgenen sier jeg til Hartvig at jeg ser vi er rett på vei til havs med loddet hengene under. Vi satte kursen innover og kom et stykke men så tok vi kniven og kuttet, så det ligger dypt nå.
Så da var det bare å fortsette. Vi så der kom noen mørke skyer over land, så vi holt oss et par mil ute og hadde bare tre timer til neste og siste plass på Guadeloupe, Deshaies. Men da fikk vi kjørt oss skikkelig, det blåste opp i 24 sek. Men nesten rett aktenfra, men var glad at vi bare kjørte med Genoa.

Fra innseilingen til Deshaies.

Her ble vi i to dager og fikk sjekket inn og ut, dette er et styr, noe som må gjøres hver gang en kommer til en ny øygruppe som ikke tilhører samme land, og jeg er veldig glad for at jeg har med meg Hartvig. Så synes vi at vi hadde fått nok av dem og satte kursen for Antigua.
Så på værvarslet og fant ut at 8-10 på en romslig kryss var greit, men nok en gang skal man legge på en del. Det ble etter hvert 10-16 og ganske spiss og kraftig sjø, så vi fikk en del juling, da er det godt at ikke turen er mere enn 43 nm. Kom så inn til ei gedigen fin havn som er Engelsk så da er det på ny til kontoret. Her lå massevis av langt over 100 fotere som skulle ha regatta neste dag. Vi så dem på AISen når dem var ute og trente, mellom 15og 20 knop fy søren.

Hartvig beskuer land.

Neste dag var det grått og vi bestemmer oss for å gå Vest på øya til Jolly Harbour. Og her var det fantastiske mange fine strender og en utrolig stor fin plass, men det meste var pivatisert.

Denne hadde BARE 4x350 HK bak på.

Vi satte nok en gang seil og i dag går det unna med Genaker og Spridd Genoa og er på vei til Newis og St. Kitts.