Jordan

S/Y KO-KO
Haakon Dyremyhr / Ellen Bjerknæs
Thu 8 Jul 2010 12:06
Vi har hatt en flott tur til Jordan.
Dro med Christiane og Jean på A Plus 2 og Susan og Rob fra Gemini.
Fløy ned til Eilat, taxi til grensen, sjekket ut av Israel og måtte fysisk gå over "ingenmannsland" noen hundre meter i stekende sol for så å sjekke inn i Jordan.
Mye papirer og mye byråkrati.
Taxi til hotellet i Aqaba og vips så var vi i ferieparadis.
Hotellet lå på stranden med nydelig utsikt over Aqababukten og Rødehavet.
Og her var det VARMT. 41 grader. Vi holder oss i skyggen bare avbrutt av en dukkert i Rødehavet som er veldig salt men også veldig forfriskende.
Det ble en lat ettermiddag på gode solsenger under store parasoller og mye inntak av vann.
Dagen etter hadde vi arrangert tur til Wadi Rum. Dette er et fantastisk ørkenområde med utrolige fjellformasjoner.
Mest kjent er det i forbindelse med Lawrence of Arabia som beskrev det i "Seven Pillars og Wisdom".
Her holder beduinene til og vi dro til et beduinerhjem, fikk en kopp te hver og ble kjørt ut i ørkenen i en jeep for å se solnedgangen.
Kjempeopplevelse.
For et lys, for noen fjellformasjoner, for et spennende landskap.
Vi så mengder av geiter med sine unge gjetere og enkelte kameler som gresset fredelig.
Ellers var det stille - helt stille. Nydelig.
Solnedgangen endret hele landskapet og alt ble mer trollsk. Vår vert lagde en kopp te til oss før vi begynte på hjemturen.
En kveld vi vil huske - lenge.
Dagen etter var det snorkling i Rødehavet.
Vi var innom et dykkersenter og fikk tilpasset utstyr og så bar det ned til korallene.
Og de var der rett ved stranden tilgjengelige for alle.
Men vår gruppe på 8 personer var helt alene på hele stranden. Det er for varmt til at det er sesong her nå.
Knapt 10 - 20 meter ut fantes de fineste koraller og mengder av aquariefisk som tittet nyskjerrig på deg mens du svømte rundt dem.
For 10 år siden var det tom blitt senket ned en tanks på havbunnen for at turistene skulle ha noe å dykke etter. Selvfølgelig helt malplasert i de ellers så fredelige undervannsomgivelsene her.
3 fra vår gruppe dykket og de hadde vært så heldige å se 2 store skilpadder som var helt uredde.
Hadde vært gøy å ta dykkerlappen, skjønner jeg.
På kvelden tok vi hestedrosje rundt i den liie byen og varmen slo imot deg selv om klokken var over 20.00.
Avsluttet kvelden på Royal Yacht Club Restaurant. Nydelig mat og heldigvis: Aircondition!!!

Mandag 5. juli gikk turen til Petra.
Flott tur gjennom nærmest ørkenlandskap, vakre fjellformasjoner, enkle beduinertelt og fjell opptil 1600 meter høye som vi skulle over.
Kamelene går fritt omkring. Når de trenger vann etter et par uker går de"hjem" og der drikker de 160 liter vann pr gang.

Ankom Petra på ettermiddagen og etter en innsjekking på Mövenpick hotell var det bare å stupe i bassenget.
"The hidden city" of Petra ble "igjenfunnet" av en sveitser i 1812.
Det er beskrevet bosetting her hele 7000 år tilbake.
Men det var Nabateanerne som bygget Petra fra ca 600 AD.
De organiserte og kontrollerte all ahandel mellom østen og Middelhavet og skaffet seg en utrolig rikdom.
Denne brukte de til å bygge Petra. De hersket her i ca 500 år fram til år ca 100 år AD da Romerne tok Petra.
Hadrian var her i år 131 AD og i år 300 AD var Petra igne en viktig by knyttet til handel.
Mye av Petra ble ødelagt av jordskjelv i år 365 AD og i år 551AD, men det som står igjen er fantastisk.
Man må gjennom en Siq på 1,2 km ( en naturlig passasje med vegger som er 200 meter høye og på det smaleste 2 meter brede)
Vi valgte å være med på stearinlysturen denne kvelden etter mørkets frembrudd. 5000 lys er satt opp langs hele veien inn til "the Treasury".
Vi går i en lang rekke innover, alle er helt stille. det er helt stjerneklart og kun stearinlys dekket av papirposer leder oss innover i Siqen.
Når vi er ved målet setter vi oss på matter og lytter til beduinermusikk på fløyte og et strengeinstrument.
Dette setter seg i ryggmargen.
Vi blir servert en kopp te, nyter stjernehimmelen og den litt såre og lengtende musikken som fremføres.
En utrolig flott kveld. Man går stille hjemover med en ro i sjelen og en sterk opplevelse rikere.

Neste dag er vi tidlig oppe for å komme inn til Petra før varmen og turistene.
Kl 0710 er vi allerede på vei mot Siqen og vi er blandt de aller første.
Alt er helt stille. Vandringen fra igår sitter i kroppen og det er flott nå å kunne se det hele i vakkert morgenlys.
Vi går andektige nedover, titter på fargene i fjellet, den naturlige passasjen, fuglene som flyr høyt der oppe og på den knallblåe himmelen som skimtes mellom de 200 meter høye veggene.
Og der ser vi "The Treasury" i dagslys.
Man mister nesten pusten.
Hvilket håndverk.
Hvilket håndverk. Det er enormt, Hogget ut i en stein.
Dette må sees.
Resten av Petra er også helt utrolig.
Man går 4 km totalt før man er gjennom hele området og fra bunnen og opp til toppen tar det ca 35 - 50 minutter i raskt tempo å forsere de 950 ujevne trinnene.
Enkelte tar enten esel eller muldyr opp, men det ser enda mer skummelt ut enn å gjøre det på egne bein.
Utsikten fra toppen er utrolig flott. Vi satt der helt alene lenge og bare nøt det.
Vi brukte over 5 timer der og på "hjemveien" møtte vi store grupper av turister og det hele var gjort om til et vanlig turiststed.
Godt å komme tilbake til hotellet, dusje av seg ørkenstøvet og ta en tur i bassenget.
Onsdag 7. juli dro vi tilbake til Aqaba, sjekket ut av Jordan, bar vår bagsje flere hundre meter i heten for å komme inn i Israel gjen og vips så er vi tilbake i båten i Herzliya.