16. Juli Norderney {53:42.24N 07:09.98E}

S/Y EmBlem (Nesøya)
Morten Berg
Wed 16 Jul 2008 17:30
I dag har vi hatt en "hvildag" etter en slitsom tur i Norsjøen til Norderney i går. Vi "stampet" i motvind og mye sjø i nærmere 12 timer, 78 nm. ( Ca strekningen Oslo-Kragerø). Vi hadde riktig nok sol ,og det hjalp litt. Barna holdt seg inne i lugaren til Jørgen under hele turen, og leste og hørte på Ipodene. Bra de er sjøsterke! Jørgen har satt Nordsjø-rekort i pysjseiling! Den ble skiftet ut like før vi kom i havn. Helt ok, når det ikke er noe hyggelig å være ute. Vi ble oppbrakt av den tyske kystvakten¨underveis. De spurte om "navn og nummer", hvor vi skulle osv. Vi gikk for motor, med litt av storseilet oppe (kanskje 1 meter ut på bommen), for å stabilisere båten. Kystvakten lurte på hvorfor vi ikke hadde den svarte trekanten oppe, som man skal ha når man går for seil og motor. Da vi sa vi ikke hadde denne trekanten, fikk vi beskjed om å ta inn seilet eller skru av motoren. "Ordnung m....". Utrolig i det været med så mye sjø! Morten ba om "dispensasjon" fordi vi hadde barn om bord. Kystvakten lot som han ikke skjønte spørsmålet, og ønsket oss god tur videre. Etter en halv time ble vi kalt opp på radioen igjen, og da hadde de tydeligvis tenkt seg om, eller spurt overordnet offiser. Vi fikk ta ut seilet pga barna og det dårlige været. Ikke dårlig å få en tysker til å fire på reglene!

I dag har vi brukt sparkesyklene våre, og inspisert byen. Veldig koselig sted. Vi er på en øy nordvest i Tyskland, vind og værutsatt for Nordsjøen. Øya er flat, med flomvern rundt byen. Byen har flotte bygninger og koselige gater og butikker. Forskjellen mellom lavvann og høyvann er 3 meter. Ved lavvann idag, ved 16-tiden, kom vi oss nesten ikke opp på brygga. Nå ligger vi i flukt med bakken. I morgen drar vi videre til Nederland, Delfzijl. Det er meldt samme vær i morgen som da vi kom, mye vind og sjø midt imot. Heldigvis er det ikke så langt. Vi ser frem til å komme inn i koselige kanaler i Nederland.

PS: Nå har gutta's side blitt oppdatert, og vi har lagt inn noen bilder på tidligere reisebrev.