28:02.979N014:21.633W Morro Jable de Fuerteventura

Med Freidig på tur
Brekke / Ådland
Sat 17 Mar 2012 15:03

Den 16. mars seilte vi fra Las Palmas de Gran Canaria til Morro Jable de Fuerteventura. Vi hadde nesten rett motvind og gikk nesten ikke på fram da vi gikk ut av marinaen. Men det ble bedre etter hvert.

Dagen etter at vi var kom (altså 17. mars), syklet Ørjan inn i byen og leide en bil. Vi kjørte først til Gran Tarajal, fordi vi hadde hørt at det var en marina der og vi har en bok som også sier det. Det var en greit nok stor havn der og en fin liten by. Derfra kjørte vi til et lite turist sted som heter Castillo. Det eneste som vi syns var fint, var stranden. Byen var nesten bare hoteller, eller det var bare det delen vi så var den. Etter der kjørte vi til hovedstaden Puerto del Rosario. Det var faktisk en ganske stor by, den hadde både hoteller og hus for fastboende. Der så vi en plakat som det sto ’Karneval på Fuerteventura, meld deg på i Oliva’, men det skjønte ikke vi. Men vi hadde sett by-navnet Oliva, så vi dro dit. Når vi kom til Oliva så vi et Aloe Vera museum, vi gikk in og så oss rundt. Egentlig var det ikke et museum , men en Aloe Vera butikk. Men siden det ikke var noe liv eller party i byen spurte vi damen i Aloe Vera butikken om karnevalet var her eller ikke. Damen sa at karnevalet var i et sted i nord-delen av øyen  som het Corralejo og dermed kjørte vi dit. Da vi kom til Corralejo så vi en surfe-butikk og Ørjan sa at vi hadde mistet en eller annen ting til vind-surfe brettene, så vi gikk inn. Vi spurte etter den tingen, men han svarte at vi måtte dra inni landet og vi spurte om hvorfor det surfe-by lå i innlandet og ikke på kysten. Han sa at det var fordi hvis vinden kom fra den ene siden kunne kjøre ned på begge sidene uten problemer, mens hvis de bodde i Corralejo så måtte de helt over på den andre siden hvis det var bedre der, ikke at det var så langt, men han sa også at karnevalet skulle holde på til klokken 07:00 nest morgen, så hvis vi var i nærheten kom vi til og høre det hele natten. Heldigvis for oss var vi helt på andre siden var øyen så vi hørte i alle fall ingenting.

m_DSC01072

m_DSC01073

m_DSC01076

m_DSC01078

m_DSC01089

m_DSC01092

m_DSC01102

Den 18.mars kjørte vi på en grus-vei (fordi vi kjørte litt feil) til Cofete. Vi hadde trodd det var mer enn blikk-hus og små stein hus, men det var nesten alt, det eneste som ikke var et blikk-hus eller noe sånt var restauranten, der vi kjøpte is. Damen i disken fortalte på spansk, men Ørjan forsto nesten alt, at det ikke var noen som bodde der fast. Det var bare gamle som reiste på ferie dit, de hadde sikkert bodd der når de var ung. I Cofete var det en kjempe fin strand, men det var for mye bølger til at noen kunne bade, og det var et par døde (tror vi) portugisiske krigsskip, det er livsfarlige brennmaneter. Det var kjempe varmt der, det var nesten 30 grader, det er mye mer enn vi er vant til.

m_DSC01105

m_DSC01110

m_DSC01117

m_DSC01125

m_DSC01130

m_DSC01134

m_DSC01139

Derfra kjørte vi til en liten by på tuppen av Fuerteventura som heter Puertito de la Cruz, som betyr ’Den lille havnen kors’ eller kanskje Lille Korshavn? Den var en liten nesten campingbil-by, i begynnelsen var det omtrent bare campingbiler. Vi spiste lunsj der, etter at Tiril hadde spist opp salaten sin merket hun at det var dyr i den, Ørjan så etter i sin salat og der var det også små ekle dyr. Når vi sa det til kelneren sa hun bare flue, men vi var helt sikker på at det ikke var noen fluer.

m_DSC01143

Når vi kom tilbake, gikk vi på stranden, som er rett ved siden av marinaen og er 28km lang. Der er det et fyrtårn som kan se ut som om et barn har tegnet det, men det er ikke det.