Farwell England and Amsterdam here we come..:)

Thea
Sat 21 Jun 2008 09:10
"52:23.0N 04:54.0E"
SIXHAVEN/AMSTERDAM

Etter 3 dager i Haslar Marina og Portsmouth for andre gang for oss landkrabber, var det stor enighet om og komme oss videre.
Smily4 ringte oss da de seilte forbi Isles of Weight, - de valgte og gå enda noen mil og legge seg i Brighton.
Vi synes det var kjempe hyggelig at de ville gå Engelske Kanal og hjem, -
for da ble det nok et gjennsyn med familien Bostad og mannskap..:)

Det ble nok et besøk på Victory og skuta til Lord Nelson. Dette måtte bare pappa se også - så Tobias gikk i forveien og preka høl i hue på alle rundt seg.. Utrolig hva den gutten tenker på og hva han ser for seg, rundt denne historien om livet ombord i Victory.
Han lever seg helt inn i historien og har store øyne da Heidi forteller om at det gutter på hans alder som var med og fikk like mye rom og øl som de voksne... Det var tider det!
Så er det vell ikke og legge sjul på at alle fikk noen rare grimaser et øyeblikk der, - de fortalte at
all tøy ble vasket i urin og eddik.. Ærsj, - det var grisete...
Alle var like fasinert og det gjorde nok et stort inntrykk..
Ubåt besøk var det også tid til, - Theaskolen er stadig på utflukter i historie timen..:)

Tirsdag den 17 juni...
Tidlig på morgenen legger Heidi og jeg i vei på lånte sykler i marinaen, for og komme oss til en matbutikk.
Det må bunkres, for neste etappe..
Herregud, det var rart og sykle igjen, - det er jagge lenge siden. Med den sjøgangen i kroppen vinglet vi bort over gatene,
skulle nesten tro vi kom rett fra nachspiel..he he
Vi takket for oss og sendte en kjempe hilsen til Paul harbour master og Christin og Chris som vi ble kjent med på ARC'en,
for et hyggelig opphold i Haslar Marina..:)
Nå går turen langs land nord-østover langs de hvite klipper oppover mot Brighton..
Deilig seilas i bris og sol, ca. 40 mil. Deilig og se Marelia igjen, side om side med Thea..:) ja, de legger seg fort bak da - gla i rumpa til "Thea" se..he he

Klokken 1800, ankommer vi havna. Det er en voldsom stor jern borg rundt havna, ikke mye sjarmerende og det var vanskelig og se inngangen..
Det frisket på like før vi skulle gå inn, - og det var ikke særlig morsom inngang der altså. Nitti grader babord måtte gjøres umiddelbart, ved inngangen. Det var kun noen meter fra veggen og grønn bøye som man skulle holde seg innafor..
Dette må være et skikkelig farlig sted og gå inn da det blåser små jævlær, og bølgene står rett i veggen....Ærsj!

Smily4 står på brygga og vinker til oss da vi kommer inn, "hææææællllllllæ, juhuuuuuuuuuuuuuu" - det jaller i veggene he he
Like hyggelig hver gang..
Marelia, hakk i hæl.
Så nå var vi samlet igjen og praten sto i taket mange timer med middag og kos i Thea.. Gjett om den salongen i Thea har vært fin æ, det er så koselig og ha mange folk til bords i båten.. Ikke no sted er finere enn sosial hygge og mat, enn i våre egene båter..

Ut på tur, - Brighton var helt OK Marinaen hadde ingen sjarm, men vi fikk jo ikke sett den virkelige byen, så det er sikkert fint der og..

Må bare innrømme at vi har ikke helt den samme spiriten fortiden, - vi er liksom ikke like ivrige på og fly gatelangs og sjekke by'n..
Men det vi har sett og inntrykk av Syd Englang er jo bare hærlig - det er så mange idylliske plasser langs denne kysten..
Men stakkars folk, - det er jo bare dritt vær her!!!

Nei, vi vil til Amsterdam..:) Sitter og ser på været og ser sol og 20 grader der oppe.. Vi drar dit fort æ..

Ja, etter litt vurdering hit og dit, blir vi enige om og gå direkte til Amsterdam.
Ca. 230 mil, så da blir det en nattseilas til..
Men da blir det ekstra deilig og komme frem..

Men vi må vente på været, - vi kommer ikke avgårde da vi egentlig ville..
Det blåste rundt 20 knop, og været sto rett inn i hølet!!
Saken er grei, vi venter.. Vinden skulle løye,  nærmere kvelden, - men timene gikk og vinden var like sterk..
Ved midnatt løyet det først og vi bestemte oss raskt at vi drar klokken fire på morgenen..
Etter nøyere regning skulle vi da være fremme ved Ijmuiden/Amsterdam før klokken tolv på formiddagen..

Fredag den 20 juni...
Klokken 04.00 er tre norske båter klare for og gå nye mil nærmere Norge..:) - og det var nå nærmest stille.. Full klaff!!
Herregud vi nærmere oss midt-sommer, men her står folk på båtane sine i full vinter utrustning..
Vi sniker oss ut havna, - og havet venter på oss igjen..
Det er bare og nyte vet du, når man går ut på en så fin morgen og får en fantastisk sol rett foran deg, da er det deilig med en god varm kopp kaffe og man kjenner at dette er virkelig fint...:)

Denne turen er opp til Amsterdam er litt anderledes enn mange andre seilaser, det er tross alt en av verdens mest traffikerte skipsleder, som vi skal ut i..
Skrekk og gru,  - for denne Engelske kanalen har vi gruet oss til..
Vi fikk en kjempe fin tur opp mot Dover, - VIPS! så var vi der. Kjempe heldig med strømmen a, det klaffet med medstrøm hele veien opp til Calais!
Vi ble nesten kasta ut av England, - da vi la om kursen og bestemte oss for og krysse DOVER - CALAIS, - gikk Thea i 9-10 knop over til Frankrike..
Smily4 gikk foran oss og Marelia kom bak, her kryssa vi tre norske båter samtidig, - med store norske flagg vaiende i vinden..Rene 17. mai toget vet du..he he
Sikker flott skue for han kællen oppe på brua på en av de svære skipa som nærmet seg oss i rekord fart!!

Juhuuuuu----> "VI ER OVER" -  lett som en plett.. he he
Det er deilig altså når slike ting man har grua seg veldig for, - er over, - også var det jo ikke noe og grue seg for heller...
Men det er ikke noe tull altså - det er maaaaaaaaaaaange skip her.. Har aldri sett så mange laste skip på engang..
Det er voldsomt!
Å det er regler, gjør man ikke det som står i boka - blir det dyrt! Det er vakter/politi som kjører og følger med i motorbåter hele tiden.. Ikke uvanlig og få 2000 EURO i bot!

Vi nærmer oss entrance til Ostende og Zeebrugge i Belgia. Det er ikke over nei..
Det begynte og bli mørkt, - det så ut som en liten by midt ute i kanalen, det var lysene på skipa..
Her var P-plassen liksom.
Det lå fantastisk mange båter der som ventet på grønt lys for og komme inn i havna.. Måtte jo krysse detta også---
Men, de tar hensyn.. Alle båtene går så sakte de kan, og alle har full oversikt.. Vi fulgte et stort orange skip lenge.. Truls blir litt usikker på hvor lenge vi skulle nærme oss hverandre, men plutselig stopper de, og parkerer der..
Andre kjører rund kjøring og har ikke ro til og ligge stille..

Vi kommer oss igjennom, men nå ser vi ikke Marelia lenger og de svarer ikke på VHF heller--- herregud, hva har skjedd! Vi legger inn 1.rev for og vente. Tilslutt måtte jeg ringe Satelitt telefon, da fikk vi kontakt igjen. Å takk og pris! Alt kan skje, så det gjelder og ta vare på hverandre.. Man føler seg ganske liten med de " store gutta" her altså..

Marthe stakkar var ikke vært i form. Det er hodepine og kvalme, på nesten hele turen. Jeg hadde heller ikke noe voldsom matlyst, - kroppen henger ikke helt med.
Merkelig at dette fortsatt er et problem!

Truls står den mørkeste tiden på natten og det er hundre veier og velge opp til Rotterdam. Staker og bøyer i ett sett, det er stadig grunner rundt oss.. Viktig og følge med!!
Jeg står opp til morgen vakten og det gjør jeg som regel sammen med Heidi... " Hællæ" - Kaffen er klar... he he
Vi har sett NOTE B i papirkartet, for og krysse seperasjon linjen ved Rotterdam MÅ man kalle opp på VHF Channel 3, for og få tillatelse for og gå over..
Heidi og jeg prekær sammen og med kællen i tårnet, - tut og kjør - kom dere over.. Vi kjører gassen i bånn og kommer oss bak et svært container skip og går så fort vi kan over dette traffikerte veikrysset..  Å det går liksom ikke fort nok heller, - de skipa kommer jo som en rakett.. Og skipene de står i kø for og komme inn i Rotterdam havnen, - det ga oss et nytt syn på hvor stor den skipstransporten i verden egentlig er!! På vår tur har vi ikke sett så mange, men igjen havet er STORT!!!

Phu!! Så var det og puste letta ut igjen, vi er OVER!! he he
Det værste er over, nå er det bare par timer opp til Ijmuiden og par timer i kanalen inntil Amsterdam by! Kult!
Smack - rett i garasjen! Næ, - der var vi jagge alle samlet igjen!!
Slusene - setter oss ned på Holland sitt vannnivå, som ligger under havet...Det er visst et sted her i Nederland som ligger 12 m.u.h!!! Utrolig!!

Middag i kanalen, stille og fint.
Vi bare nyter synet av stille vann og gress! he he
Sixhaven venter og vi trøkker oss inn i en havn som egentlig var full for lenge siden..
Vi er i Amsterdam...:) - og det er hærlig...