Brottogram
Thu 31 Dec 2009 21:48
Dag 9 Annandag Jul

Strålande sol, tilltagande östlig vind.

När man ska beundra soluppgången hittar man den numera bakom aktern, vi har äntligen vikt av västerut och från och med nu kommer vi segla rätt in i solnedgången varje kväll.
Efter frukost och dagens fruktinventering konstateras att det kommer bli mycket avokado på menyn. Vi kör ett Red-Cordinspirerat träningspass med slingor hängandes från bommen, ett dopp släpandes efter badbryggan och sedan en siesta på soldäck. Till lunch serveras en pastasallad med mycket avokado.
Stärkta av maten tog vi tag i dagens stora projekt, att prova den nya segelsättningen med dubbla Genua, en på varje sida, för segling i läns. Vi fick till det ganska bra och det seglade fint med en sakta gungning i sida.
Micke fortsatte med intrimningen av vindrodret och till sist, sent på e.m, seglade vi för första gången med vindstyrd autopilot och den segelsättning vi hoppas ska passa fint för passadvindarna västerut.
Patrik och William hade köket och lagade stekta tonfiskkotletter med ris och en kall citronsås, till det avokado och stekt paprika.
Det rullar ganska hårt i sida nu när vi seglar läns, Patrik fick sova på golvet, igen, och fick julgrisen över sig mitt i natten.

Dag 10

Strålande sol, måttlig vind.

När solen var på väg upp och lyste upp omgivningarna kunde vi konstatera land i sikte! Vi hade Cape Verde-öarna inom räckhåll. Patrik matde ut fiskelinorna och hann knappt sätta sig till ro innan babords linbroms började vina. Han började veva in och Micke kom uppflygande till assistans. Det blev en hård kamp, först sprattel och hopp över ytan c:a 100m ut, därefter tvärstopp i 5 min, sedan kunde det sakta börja jobbas in lina. Det var trötta underarmar på fiskaren men en ännu tröttare fisk som till sist gav upp och lät sig krokas upp på badbryggan. Vi fick nu lite variation till tonfisken då det var en guldmakrill på 3-4 kg som gått på kroken. Patrik hade blivit "hooked" och blev av storfiskaren Micke officiellt utsedd till Fisherman.
Micke tillredde fisken skuren i små bitar i ett citronsjuicebad. Efter att ha "citronsyrekokat" i 20 minuter blandades köttet upp med tomatsallad och lök, serverades med guacamole. Mycket god, syrlig och fräsch smak.
Slim Jim var här igen och det tränades i omgångar på fördäck. Sedan var det Williams tur att få napp. Ännu en guldmakrill drogs in och nu utnämndes även Wille till Fisherman.
Vi seglade läns med vindrodret som gjorde jobbet. Framåt eftermiddagen var det dags att börja förbereda båten för landgång. Det var inte i våra planer från början att gå till Cape Verde men vindarna har tvingat ned oss hit och i och med att vi tidigare har kört slut på det mesta av dieseln valde vi att gå in och bunkra. Nästan lite synd att bryta isoleringen som vi haft på havet nu under en dryg vecka. Vi hoppades på att kunna gå in och bara tanka och dra direkt men när vi ropade upp hamnkontoret visade det sig att tankningsstationen var stängd så vi skulle behöva stanna över natten. Vi rensade övre däck på värdesaker som kan locka tjuvar till sig, drog på oss lite anständiga kläder och angjorde hamnen på Sao Vicénte, Mindelo.
Då kontoret var stängt kunde vi inte få tag på någon nyckel till duschar och toalett men Daniel hittade snabbt ett svenskt par i en båt som lånade ut sitt så nu blev det väbehövlig sötvattendusch och vi passade på att tvätta lite i handfaten.
På ostadiga sjöben gick vi iland och direkt till närmsta restaurang. Det skulle behövas ett par öl för att jämna ut den ostadiga gången vi hade efter dessa dygn till sjöss.
God mat och dryck, ackompanjerade av ett par lokala gitarrister som spelade afrikansk jazzmusik. Daniel hade lite problem med magen och gick till bingen direkt efter maten medan vi övriga fortsatte en pubrunda med pastis, lokal öl och lokal rom som kallas Groggue och vi som vi direkt förstod varför den inte blivit någon exportsuccé. Vi kände till och med av de afrikanska rytmerna i blodet och hann med ett par danssteg innan det var dags att gå till sängs, i en stillaliggande segelbåt där alla kunde ligga i sina bingar utan att ramla ur.

Dag 11

Gassande sol, tillagande vind

Vi var uppe med tuppen, eller strax innan tuppen i och med att vi inte ställt om våra klockor till lokal tid. Daniel och William klättrade upp i masten för att fixa lanternan, Victoria fyllde på motorolja, Micke trimmade vindrodret och Patrik fixade med rep och anordningar för segelsättningen. Sedan skulle diverse myndigheter besökas och våra pass fyllas på med ett antal stämplar vilket Daniel fixade medan vi andra gick för att handla lite mer frukt och kött.
Lunch på byn i väntan på att siestan skulle ta slut så att vi skulle kunna tanka och sedan bar det av igen ut på havet. Det blåste goda vindar från nordost så vi fick bra fart med våra dubbla försegel. Mörkret föll och ganska snart visade det sig att vi hade väl mycket segelyta för den tilltagande vinden.
Efter en gungande middag tog nattpassen vid, nu med förseglen nere och storseglet ute. Smekmånaden var tydligen över...12-14m/s snett bakifrån och nya vågor som bröt mot de gamla gjorde att båten for åt alla håll. Det gungade och tjöt, skramlade och knarrade men Dreamcatcher visade sig hålla måttet, men det var blöta besättningsmedlemmar som satt post eller försökte sova. Vid ett par tillfällen slog vågor in bakifrån i sittbrunnen och inte helt stängda ventiler gav kallduschar i sängarna.
Men morgonen kom och solen gick upp igen...

Dag 12

Växlande molnighet, stark NÖ vind, 10-12 m/s

Jodå, solen gick upp och besättningsmedlemmarna kröp fram från sina nästen, mer eller mindre utvilade. Vi konstaterade att det hade gått fint för oss ändå och att farten var i alla fall var bra, viktigt för de som gissat på ett tidigt datum för ankomst till St Lucia. Vi har ett spann på gissningarna mellan den 10:e och 13:e januari och vinnaren blir bjuden på middag av de andra.
Vi åt en gungande frukost i solen, vi börjar få rutin på den gungande världen nu och trixar och balanserar med glas, tallrikar, kastruller och stekpannor. Ja, ganska bra koll, en riktig körare slängde iväg 5 råa ägg rätt in i köksskåpet så det blev lite extra tid för sanering på förmiddagen.

__________ Information from ESET Smart Security, version of virus signature database 4722 (20091228) __________

The message was checked by ESET Smart Security.