Florida, Fort Lauderdale

Brisa del Mar
Thorbjørn Alver Jørgensen og Brith Helen Bjelkarøy
Tue 13 May 2014 01:14
Etter Havanna tok Thorbjørn og jeg bussen tilbake til Varadero. Vi fikk sjekket ut båten, og mandag 28 april forlot vi Cuba kl. 11 om formiddagen. Vi hadde lite vind, så vi motorseilte en stund. Ca. kl 18-19 om kvelden kom det mørke skyer over oss, og det begynte å blåse, lyne, tordne og regne. Dette været varte til langt utpå natten, og jeg var ikke særlig “høy i hatten”. Min største skrekk var om lynet skulle slå ned i masten. Vi ble også søkk gjennomvåte, men på morgenkvisten lysnet det av dag og solen begynte å skinne. Vi bestemte oss for å dra til Fort Lauderdale i stedet for Miami, og vi var framme i Fort Lauderdale ca. kl. 16. Havnen vi låg i hette Hall of Fame og lå like ved et offisielt svømmebaseng. Det kostet $ 102 pr natt uten strøm, så her var det ikke billig. Da vi skulle sjekke inn på Imigrasjonskontoret var personen som jobbet der lite imøtekommende. Hans STORE problem var at vi ikke husket navnet på rute fergen som vi tok mellom BVI til USVI for å få et visum stempel i passet. Heldigvis var det en eldre mann som arbeidet der, og han mente at det ikke kunne være noe problem siden vi hadde stempel i passet både fra USVI og Puerto Rico, samt en seilingstillatelse for USA som varer til 17 juni. Dette ordnet seg, men det var ingen som forlangte å komme ombord i båten for å sjekke den. Våre venner fra Holland fra båten Margaux som vi traff første gangen i Portugal, drog til Key West. Det var ikke lurt, for der var toll myndighetene sure og vanskelige, og alt av små suvenirer som de hadde kjøpt på Cuba, tok de fra dem. I tillegg dumpet de drikkevannet de hadde kjøpt på Cuba (som var på plast flasker) i sjøen. Det de syntes var mest frustrerende, var at når de kom i land, solgte man de samme produktene som de hadde måttet gi fra seg. Ulla og Kjersti mønstret på båten igjen i Fort Lauderdale, etter at de hadde vært en snar tur innom Bahamas. De var sammen med oss til lørdag 03 mai, og da fløy de hjem. Vi var tenkt å seile videre oppover langs kysten, men det begynte å lyne, tordne og regne, så vi ble liggende i en moring ( kostet “bare” $ 45 pr natt :-/) til mandag 05 mai. Mens vi lå der, kom Margaux og la seg i moring der også, og gjennsynsgleden var stor. Sist vi traff dem var på Martinique. Vi hadde 2 koselige kvelder sammen med dem, og vi treffes forhåpentligvis i Holland, for de skal også sende båten hjem med samme skip som oss. Her er bilder fra Fort Lauderdale;

050
Her ser man Miami i bakgrunnen. Høyblokk på høyblokk
052
Innseilingen til Fort Lauderdale. Det manglet ikke på høyblokker der heller. ( denne Canadieren traff vi igjen i havnen, og hadde en hyggelig kveld sammen med ham og noen amerikanere)
054
Det lå en del palasser langs elven. ( Man kan si at det var en STOR overgang i forhold til Cuba)
056

065
En av Yachtene som kom seilende inn i marinaen. Vi lurte litt på hvordan den hadde tenkt å snu Smilefjes som blunker

083
Utsikt fra havnen

069
En god gammaldags hjuldamper
074
Dette “krapylet” så vi også i havnen
030
Stranden i Fort Lauderdale. Fant denne kjekke mannen der Smilefjes som blunker
031

033
En av de få gangene at vi har lagt på en strand i løpet av de 11 månedene vi har vært på tur. Vi har stort sett badet og snorklet fra båten. Strand= sand=Trist fjes Smilefjes som blunker
082
City bussen
059
De hadde noen fantastisk store Mohito. Ulla sa at det var første gang hun lot noe av drinken stå igjen Smilefjes som blunker
063
Denne kjekke afrikaneren lagde roser til oss av palmeblader
062
064
Og Thorbjørn fikk prøve hatten hans Smilefjes
Og her spiste vi krokodille kjøtt. Det var veldig godt og smakte nesten som kylling, bare enda saftigere Smilefjes
En amerikaner i havnen invitert oss ombord i Yachten sin til fredags coctail

087

Det ble dans og morro
Og vi måtte teste ut at redningsvestene virket