Cuba 1, Baracua og Vita

Brisa del Mar
Thorbjørn Alver Jørgensen og Brith Helen Bjelkarøy
Mon 5 May 2014 22:36
11. april kom vi omsider frem til Cuba. Vi fikk en del mer vind enn det som var meldt, så vi vurderte sterkt om vi skulle droppe anker ved en bay på Haiti som lå litt i le av vinden.  Akkurat da vi diskuterte dette kom cruise båten Independence of the Sea seilende forbi, så vi ropte dem opp på VHF’n og fikk et oppdatert værvarsel. Vinden skulle løye litt mot midnatt, så vi besteme oss for å seile videre. Varselet fra cruseskipet stemte godt med det ble en tøff natt med mye sjø så det var godt å se land på morgenkvisten. Vi kom frem til Baracua på Cuba ca. kl. 15:00. Der fikk vi beskjed om at vi desverre ikke kunne komme i land, for den havnen kunne ikke registrere oss inn i landet Trist fjes. Vi kunne ligge for anker til neste dag om vi ville, men vi bestemte oss for å seile videre til havnen Vita. Her var det mulig å bli innregistrert, men det var også vel 100 NM dit. Vi seilte avgårde, og selv om vi var litt trette etter en slitsom seilas, gikk det veldig fint å seile til Vita. Vi hadde flott seilvind, og var fremme i Vita ca. kl. 12 neste dag. Ulla, Kjersti, Kjartan og Turid skulle opprinnelig komme med fly til Baracua, men heldigvis hadde flyet mellomlanding i Hugin som ikke lå så langt fra Vita. De tok drosje til Vita, og mønstret på like etter at vi hadde kommet frem. Både personer fra immigrasjon, lege, narko politi, jordbruk etc. var ombord i båten og alle var veldig hyggelige. Vi var i Vita frem til mandag, og deretter seilte vi til Varadero. Vi hadde IKKE lov å gå i land andre steder en i en marina, og det var kun 1 marina på veien mot Havanna som var dyp nok for oss å gå til, og det var Varadero som lå ca. 400 NM borte. Vi hadde lov å droppe anker noen steder, men kunne IKKE ta jollen inn til stranden. ( De var tydligvis redd for at vi skulle smugle noen Cubanere ut av landet ) Vi brukte 5 døgn opp til Varadero, og det var innklusiv noen nattseilaser.  Her er bilder fra første etappe på Cuba Smilefjes som blunker
004
Innseilingen mot Baracua
006
007
008
En del slitne båter i havnen
010
020

Det låg faktisk 3 norske båter ved siden av hverandre på Vita

021
Ulla, Kjartan, Turid og Kjersti har mønstret på og da ble det selvsagt champagne velkomst
027
026
063
Besøk av Cubansk immigrasjon
030
Den første amerikanske veteranbilen vi kjørte i på Cuba. Det ble flere etter hvert Smilefjes
Og her var det orginal motor fra 1952!

035
Over alt hvor vi kom, var det musikere som begynte å spille, danse og synge
038
Heste drosje var også veldig vanlig over alt
037
045

051
Vi spiste nydelig hummer lunsj, kun 15 CUC som tilsvarer ca 100 NOK. Rimelig og god Chilensk rødvin fikk vi også.