Dag 7 - Nesten storm og dramatikk

Sol - Seiltur 2007/2008

Kurs: ca 50-60

Vær: Sol

Bølger: 2-3 meter

Vi starter med det positive: Natten er over, vinden har løyet og solen skinner igjen.

Også tar vi det som ikke er har vært så trivelige. Hele gårsdagen gikk med til å vente på kaldfronten som skulle passere i løpet av døgnet. Gikk over båten og sjekket at alt var shipshape og laget ferdig litt mat. Kl 20 startet moro. Vinden økte gradvis fra 20 knop til 30 knop. Fra ca kl 21 til kl 04 blåste det jevnt mellom 27-40 knop. Heldigvis var vindretningen fra sydvest så vi lenset av gårde med tredje revet i storseilet og litt genoa. (Tredjerevet = storseilet redusert til ca ¼) For å få kortest mulig tur gjennom fronten seilte vi på ca 10 grader, mens Kinsale er på ca 40. Følgelig litt ute av kurs og veien frem blir litt lenger. Mye vind og mye sjø til tross, båt og mannskap klarte seg bra og nå er alt bare fryd og gammen igjen. Dog mye våt tøy og trøtte folk her. Skipperen har vært våken i 24 timer og trenger noen timer på køya.

Natten lærte oss også hvor viktig utkikk er. En stor lastebåt kom seilende opp på vår babord side. Vi fikk den inn på radaren og da var den ca 2 nm unna. De neste minuttene kom den stadig nærmere. Vi lyste opp seilene med lommelykt, men den viste ingen tegn til å endre kurs. Til slutt kalte vi den opp på VHF`en, da var den 1 nm unna. ”Nei, han så oss ikke på radaren, men han lovte å holde seg klar av oss”. Noen sekunder senere endret de kurs rett mot styrbord og gikk bak oss på ca 50-100 meters avstand. Vi så hele skutesiden og luktet eksosen. Ikke bra! Hadde vi ikke kalt den opp kunne det blitt dramatisk her ute. Det er nemlig ikke bare bare å komme seg unna for oss når det blåser mye og sjøen er stor. Vi lærte også at man kanskje burde ha ofret noe skarve tusen lapper på en ordentlig radarreflektor og ikke brukt den enkle modellen vi har.

Nå skinner som sagt solen igjen og vinden er på ca 15-19 knop, men den har dreid så vi seiler nå kryss østover. Klarer ikke å gå rett mot mål så vi seiler litt omvei igjen. Vi har ca 300 nm igjen til Kinsale og værmeldingene ser bra ut de neste to døgnene. Vi regner dermed å være fremme på fredag formiddag. Vi går til Kinsale. Dublin får vente til neste uke.

20 m/s har ikke tatt knekken på oss så vi fosser videre og alle er glade og fornøyde med at nattens dramatikk er over.