Union Island

Sol - Seiltur 2007/2008
Fam. Heli-Hansen/ Morten Heli-Hansen
Mon 21 Jan 2008 13:23
7. januar forlot vi endelig Rodney Bay på St.Lucia med kurs sydover mot St. Vincent og bukta Walllibou. Familien til skipperen var trygt om bord på flyet til Norge og båten var nypolert og hadde fått nytt bunnstoff. Seilas sydover er drømmeføre her borte. Jevn fin vind på rundt 10 m/s, inn ca 120 grader. Med andre ord: Fin slør og god fart i båten. Temperaturen i lufta og i vannet er på rundt 27-28 grader hver dag. Dermed er det bare deilig hvis man får en sjøsprøyt over seg. Vi ble i Wallalibou i to dager. Vi utforsket kulissene fra den første Pirats of the Caribbean filmen og fikk oss et ferskvannsbad i en foss. Artig å ha sett kulissene, men de er ikke så flinke til å gjøre vedlikehold, så det er nok ikke mange år før de er helt ødelagt.

Neste stoppested ble øya Bequia og Admirality Bay. Ankret opp 100 meter fra stranda.

Skilpadder og rokker svømte rundt båten. På stranda var det en hule som Aurora syntes var stor stas. Etter et par dager alene kom også den norske båten Harmonia. Skipperen fikk innvilget permisjon fra Sol og ble med på fest på Devils Table. De reklamerer med ”Food and barrels of rum”. På fest var også norske Mariann fra ”Fredag” som bor på øya i vinterhalvåret. Det er hun som arrangerer jul for de skandinaviske seilerne hvert år.

Fra Bequia seilte vi sammen med Harmonia mot drømmestedet, Tobago Cays. Stedet er naturreservat og består av noen få ubebodde øyer som er beskyttet av Horseshoe riff. Passatvinden fra Atlanterhavet står rett inn, men det er lite bølger pga revet. Vannet er krystallklart og det var besøk av skilpadder rundt båten flere ganger hver dag.

Jolletur til revet for snorkling ble det selvsagt også. Skipperen fikk seg et lite sjokk når det kom en hai på 1,5 meter allerede etter et minutt, men den var heldigvis reddest og svømte av gårde med engang. Ellers er sikten fantastisk og det er mye liv. Fisker i alle mulige farger. Omtrent som å svømme i et akvarium. Dog litt større….

Til tross for at Tobago Cays er et fantastisk sted, fikk vi selvsagt litt motgang også.

Alt fungerte som vanlig frem til vi fikk kastet anker og Line, som vanlig, hoppet i vannet med dykkermaske for å sjekke om ankeret hadde fått feste startet moroa. Ankeret lå litt dårlig så vi slo bak for å dra ankeret ned i sanden. Ingen reaksjon fra giret. Girwiren var knekt tvert av. Selvsagt skjedde dette når vi var på en av de få stedene som det er umulig å få reservedeler. Vi fikk dog ordnet det midlertidig. Vi får håpe det holder til Grenada. Neste problem på lista ble charterbåter som ankret for nærme. To netter på rad ble vi nødt til å vekke naboen for å be de flytte seg eller legge ut flere ankere. Blir dårlig nattesøvn av sånt.

Etter tre flotte dager på Tobago Cays dro vi videre til Union Island og Chatham Bay. I løpet av ettermiddagen ble vi åtte norske båter med seks barn og 25 voksne. Felles grilling på stranda på restaurant Shark Attack på kvelden. Vel, restaurant består av 2 utendørs griller, et skur med bardisk og fire langbord. Hummer, dorado og kylling med tilbehør på menyen. Aurora var med de andre barna og så på film i en av båtene, Jørgen var med på fest! Familien Heli-Hansen takket for seg ved midnatt, mens de andre fortsatte til kl 03. Det er ulempen med små barn, men vi var i hvert fall i bedre form enn de fleste andre dagen etter.

Vi ligger fortsatt på Union Island, men har flyttet oss til Clifton på den andre siden av øya. Her er det mulighet for å fylle opp matlagerene igjen, i tillegg får vi sjekket ut av landet før vi reiser til Grenada. Planen er å seile dit i løpet av mandag eller tirsdag.

I morgen er det også siste gang vi treffer mange av de norske båtene. Noen er på vei nordover mot USA, mens noen få, bl.a. vi er på vei sydover. Kanskje treffer vi noen av de i Irland i juni.

Som dere sikkert skjønner så har vi det bare bra. Vi storkoser oss med strandliv, snorkling, perfekt seilevær, sol, grilling med mer, også treffer masse hyggelige folk.