34:01N 52:41W

Arvi
Thu 16 May 2019 18:41
Staying south of 33N is not possible. We have had 33kts of winds with regular gusts uo to 40kts, for convenience we went broad reach. We haven't had any sun for the last 24h but we had rain and also a lot of seawater showers. Now we are heading around 80° with S wind 23 kts. The waves come from the side and the big ones still come over the boat.  For the next 48h we will try to stay south of the latitude of 35 up to 48-46 west. It is possible that we end up slightly north of that. Everything is cold, wet and damp, we love sailing! We got the Belgium dark chocolat out for good spirits! (we already ate the Swiss chocolat we got from Tortola 2.0)

WOensdagavond hadden we zo een 20kts wind en we waren reeds met 2 reven en de stormfok aan het varen. Preventief staken we een derde reef. Na een uurtje of zo was dat al niet meer preventief, tijdens de nacht zo een 26 tot 28 knopen, de dag erna gans de dag tussen 30 en 33. Toen 's avonds er terug 26 stonden leek het alsof er weinig wind was. Wel een beetje rock en roll, we hebben enkele uurtjes zelf gestuurd en kort afgewisseld. Nu nog hebben we zo een 23 kts en alle reven zitten er nog in, we gaan tussen de 5 en 6 knopen vooruit maar zo kan iedereen tenminste iets rustiger slapen. Wel krijgen we nog steeds grote golven over van opzij.
Onze zeilpakken zijn doorweekt en die doen we elke 2 à 3 uur terug aan met telkens nieuwe droge kleren eronder. Doorweekt ondanks de Gore-Tex Pro ocean technologie van Musto en Gaastra, ook Decathlon blijft niet droog. De botjes daarintegen zijn de max, zowel die van Musto als die van Gill. De badkamer ligt al vol met nat nog te drogen...
Verder zijn we allemaal OK . De kinderen hebben gisteren een dagje film gehouden. Brood bakken is nog niet gelukt. Aiki noodles, de Caraibische versie ervan zijn ideaal tijdens een dagje stormweer.  Afbakbroodjes en ontbijtgranen ook. Het verse vlees was vandaag op dag 5 (donderdag) bedorven en dus gingen de biefstukken, kip en varkenshaasje overboord (zonder verpakking weliswaar). Vanmiddag toch heerlijk gegeten. De conserven van Marks en Spencer zijn heerlijk. Kip curry met witte rijst en rauwe bloemkool.
We waren kapot maar zijn al een klein beetje aan het recuperen... dwz overdag wat bijslapen. We hopen dat we snel onder de invloed van het Hogedrukgebied komen en dat we dan weer de zon te zien krijgen.
Qua elektriciteit blijven we break even. We maken quasi evenveel als we verbruiken. Zelfs met wat saragassoweed in de schroef maakt de duogen toch nog wat dus laten we die zo in het water hangen.  Telkens weed verwijderen is te vermoeiend.
Steven doet het fantastisch maar vannacht was het bevestigingstouwtje van de dubbele katrol doorgesleten en kon pas deze morgen vervangen worden want dat touwtje lag in de zeilzak in onze jongste zijn slaapcabine en we wilden hem niet wakker maken.
De kids vervelen zich een beetje omdat ze bij dit ruigeer weer niet buitenkomen. Looking forward for better weather.