St Martin - tilbake fra 4 ukers tur i Sør Amerika

Tatt av vinden
Bjørn Larsen
Mon 10 Mar 2014 19:50
Mange reiser til land i Sør Amerika, her er litt fra vår tur:

Vi fløy ut fra St. Maarten og returnerte dit.

Vi besøkte hovedsaklig steder i Argentina, og brukte ca 3 uker på det. Vi benyttet et argentinsk reisebyrå som heter Say Huique, et selskap med et stort og variert program man kunne velge fra og få tilrettelagt turen etter individuelle behov, og ikke minst til en langt lavere pris enn hos tilsvarende norske. De var førsteklasses mht oppfølging, valg av hoteller mm, kan anbefales på det varmeste.

Buenos Aires var selvsagt med, med tango og bytur, en storby ikke ulik mange europeiske.
Deretter tilbrakte vi 4 dager i Salta og området rundt, en meget hyggelig by der vi blant annet opplevde La Peña (lokale musikere som spiller, synger og danser, også anledning for gjester til å delta).  Argentinerne har en flott tradisjon med La Peña og på guidede turer der de involverer gjester og deltakere og skaper nærhet og god stemning. De spør hvor vi kommer fra og får oss ofte til å fortelle litt mer. Få var så langsveisfarende som oss...
Vi kjørte opp i Andesfjellene mot Chile, over til Purmamarca med “Sevencolour mountain”, en fantastisk naturopplevelse. Under veis besøkte vi en enorm salsjø. Vår guide forlot oss i Purmamarca, der vi overnattet. Det vi ikke visste, var at dagen derpå skulle guidene streike og blokkere veien med brennende bildekk. Vel, det løste seg utpå dagen og vi ble hentet fra et annet selskap og fikk vår opprinnelig planlagte tur for dagen i litt hastig gejnnomføring.
Den økonomiske situasjonen i Argentina er i øyeblikket svært ustabil, ..........................

Etter Salta fløy vi lengre enn langt, helt sør til Patagonia, til El Calafate, en liten utkantby full av turister.
Vi besøkte nasjonalparken og den fantastiske isbreen Perito Moreno, en stor opplevelse, både fra båt og langs flotte tilrettelagte stier i området. Isbreen som er enorm, kalver stadig og høydepunkter er når tapper og biter brekker og gir et spektakulært syn. Vi besøkte også El Chaltén, et lite, koselig sted 3 timers busstur unna der vi hadde noen flotte hikingturer. Vi fikk bruk for både ullgenser, lue og votter og kom høyt nok for å oppleve snødrag  i lufta. Fjellene i området kan kanskje samenlignes med Lyngsalpene i nord og var senter for hikingturister og klatrere fra fjern og nær.
Patagonia er også øde sletter med Andesfjellene som skiller Atlanterhavet og Stillehavet. Over mot stillehavskysten ligger Chile, og, over grensen, i sør nasjonalparken Torres del Paine. Vi hadde en dødskul tur over dit med en trekkingbuss som kunne kjøre over nær hva som helst, helt rått! Så het selskapet da også Patagonia Extreme. Denne nasjonalparken er Unescobeskyttet og fantastisk for hikingturer. Vi fikk virkelig gått noen flott fjellturer.

Etter Patagonia dro vi nordover igjen til Iguazu, verdens største fossefall, absolutt verdt et besøk, innkludert en båttur inn i fossen, garantert en fuktig opplevelse, men helt fantastisk! Disse ytterpunktene illustrerer at Argentina er et langstrakt land, mye lengre enn Norge. Iguazu ligger i tropene omgitt av en diger regnskog, ganske rart å lande med fly omtrent midt i regnskogen, mens i Patagonia var vi på 50 grader sør. Vår guide i Iguazu var biolog så vi lærte mye om dyr og vekrter.

Tilbake til Buenos Aires, vi rakk en dagstur over til Uruguai, til Colonia, og kom oss såvidt tilbake den dagen, vi ante jo ikke at det var en times tidsforskjell (Det var jo bare på den andre siden av Rio de la Plata...) og mistet dermed båten vår. heldigvis fikk vi plass på siste for dagen, vi skulle nemlig med fly til Rio dagen etter.

Vi avsluttet turen vår med karnevalet i Rio, en opplevelse som er vanskelig å beskrive. Det var 5 dager med helligdager og det meste stengt under karnevalet. Gatene og strendene kokte av streetparty, og ikke minst var sambaopptogene på sambodromen helt enorme, langt mer enn man i sin villeste fantasi kan tenke seg. Det begynte ca kl 21 og varte hele natta. Hver sambaskole fikk en time til oppvisning, og dette hadde de jobbet for hele året, så mektig og så overveldende!
Vi rakk også en tur på Cobacabana, en flott strand med mye å se på, artig opplevelse. Vi lærte også å like Brasilianernes nasjonaldrikk, Carpirini, en frisk drink.
Vårt møte med argentinere og brazilianere er meget positivt, vennlige og hyggelige mennesker. Så fikk vi også øvd oss litt på spansken.

Vi kom tilbake til Heineken regatta her på St Martin, den største i Karibien i året med de flotteste party. Nå har vi snart sort belte i partydeltakelse................... Neste er Full Moon Party på Tortola, BVI.