syFreewheel
Magnus & Annelie Kristiansson
Mon 16 Mar 2015 02:17
San Blaas Islands  - Position 09:33:399N 78:56.964W

Välkommen tillbaka till vår blogg och välkommen ombord igen för dig som vill ”följa med.

6  mars lämnade vi Martinique och St Annas bay. Dagarna innan väntade vi in lugnare väder för att ta ner genua seglet och byta till två segel sk fjäril. Eftersom vi vet att vinden kommer bak ifrån hela vägen så passar fjäril sättning bäst.

Problemet var att vinden höll i sig (det har varit en ovanligt blåsig januari och februari)

Vi gick upp 06.00 en morgon och fixade till segelbytet. Ordentligt läskigt tyckte jag eftersom det låg båtar ganska nära oss. TÄNK om vinden satt fart på våra halvt uppsatta segel och börjat ”segla” mot de sovande båtarna och med ankare i botten. Vi grejade det men jag var skakis. Vilka krafter det finns i vind, oj, oj!

Någon dag efter segelbytet kom vi iväg, efter att sagt hejdå till vår vän ensamseglaren Kurt.

Klockan 09.00 fredag den 6 mars gav vi oss iväg, glada och förväntnings fulla seglar vi nu mot Panama men först skall vi stanna ett par veckor i ögruppen San Blas, Kona Yala. Som ligger strax innan Panama. Vi har 1.200 nM framför oss räknar med att det skall ta 7 dygn.

Dag 1 på havet var ok men lite ”rullig” eftersom det blåste bra och hyfsat stora vågor på det. Natten kom och vi som vanligt turades om att ha vakt/sova 3 timmar var.

Dag 2 ”rullade på och farten var helt ok. Vi kom på oss med att sitta och drömma om vår älskade sommarstuga och prata om huset i Bodrum och de Turkiska grönsakerna …. märkligt att man ofta gör så, drömmer om ett annat ställe än där man just nu är. Som vi längtat och planerat denna resa.

Dag 3 ökade vinden och vågorna ännu mer, vågorna blev högre och längre, plötsligt öppnade sig kylskåps dörren sig själv. Av en våg duns. Två timmar senare samma sak igen men då gick det övre gång järnet sönder på kylens dörr. Så vi fick tillsammans bända igen dörren om vårt välfyllda kylskåp. Knyta fast handtaget med ett rep och laga det när vi kommer fram om ca fyra dagar.

Bye, bye all god mat nu är det konserver som får gälla. Tur att vi har burkmat i skåpen.

Dag 4 vinden och vågorna ökar hela tiden vi rider på vågorna och flyger fram, det går så fort så vågorna passerar oss. Kusligt att titta på de stora vågorna. Även denna dag gåt trots dån och alla höga kusliga ljud.

Dag 5, 6 forsade fram. Sen efter middag såg vi små svarta ”tussar” lite här och där, då insåg vi att det var de där paradisiska öarna vi hört så mycket om. Vi kom närmare och såg palmer, bländvita stränder och turkost vatten runt om de små obebodda öarna.

Ljuvligt 6 dygns segling är över och vi är ordentligt trötta och glada. Ankrade utanför en ögrupp där även ett tiotal båtar ankrat. Tog oss en varsin STOR Whiskey och hälsade varandra välkomna till San Blas.