Morgendrama på ankringsplassen

Mon 9 Jun 2014 08:12
16:35.9920s
168:06.0498e

Takket være en gryvåken kaptein i Oda ble det registrert at en av de fem båtene på ankringsplassen var borte kl 0530 i dag morges. Det var en fransk Oceanis 40 med to gutter og ei jente ombord. Vi snakket med dem kvelden før og visste at de bare hadde 40m ankerkjetting og at de ankret et sted vi ikke syntes var så lurt (hadde selv måttet flytte oss derfra – og fortalte det)
I mørket så jeg topplanterna langt ute – slo på radar for å sjekke om de var på vei mot revet og øya på utsiden, men de gikk klar. På radioen svarte de overhode ikke. Lenger ut var en grunne på 3,7 m hvor det brøt sterkt og vi bestemte oss for å lette anker og seile etter dem. Når vi til slutt tok dem igjen – de driftet med 2-3 knop i den sterke vinden kjørte vi opp på siden og blåste i tåkehornet..... (Må innrømme at vi blåste mange ganger og ga på litt ekstra for å vekke opp “sløvingene”:-)
Etter en stund kom 3 franskmenn på dekk – totalt forvirret over å ha oss 3 m fra seg og nesten ikke land i sikte. Vi ba dem sette på radio og presenterte oss som den THE NORWEGIAN WAKEUP-SERVICE. Da de spurte hvor de var – svarte vi: CLOSE TO MALAKULA (som i realiteten lå 20 mil unna)
Med andre ord litt action i morgentimene – noe som gav anledning til frokost to ganger.
Den franske båten så vi ikke noe mere til – de takket forsiktig for hjelpen på VHF og fortalte at de seilte videre til neste øy.... det ble kanskje litt flaut å vende tilbake til ankerplassen de kom fra....

Hvis dere studerer posiajonen på googlekartet – så ser dere at de hadde driftet 3.6 mil før vi tok dem igjen.
I morgen tidlig drar vi videre til nordsiden av Ambryn (Ranon) hvor vi neste dag skal overvære Romdance mm.

Fikk en kjedelig melding igår fra Sail2Indonesia om at de som skulle være med på rallyet måtte være i Cairns allerede 1 juli og ikke 5. som tidligere gitt beskjed om. Fordi vi skal seile sammen med 2 andre båter, men ikke selv delta i rallyet – gjør dette oppholdet i fantastiske Vanuatu ennå kortere enn tenkt.....

Akkurat NÅ banket det i skutesida – en katamaran som nettopp hadde ankommet havna med 3 hollendere ombord hadde fått en sailfish og kom med blodferske boffer til oss – nå blir det enten Sushi eller stekt fisk. Men først skal alle båtene i bukta (6) møtes i jollene i solnedgangen for å en sundowner... Litt slitsomt liv, men vi holder ut.