Skærskør til Nykøbing i Fallster

Inger og Rolf Mathiassen
Wed 21 Jul 2010 10:03

54:46:28N 11:51:60E

Onsdag 21 juli og klokken er 1125, og jeg er fortøyet i Nykøping. Hit kom jeg i går kveld ca klokken 2100 etter en seilas på kryss hele dagen. Fantastisk fin tur, med 7 til 8 sek m vind og flatt hav. Solen stekte i hele går, så det var fint å være i havbrisen.

Det var også en tur, hvor jeg fikk testet ut seilene. Disse er jo adskillig tyngere en di gamle, så de trenger mye mer kraft i oppstrammingen en det jeg er vant til.

Har nesten ikke brukt motor siden Bergen, og med 2 dager på kryss og resten på slør, det er jo helt fantastisk.

Hadde en fantastisk fin sykkeltur på Skælskør om morgenen før æ starta, og fikk se en del av bebyggelsen og bondelandet rundt tettstedet, hvor folk hadde fine hus med stor tomt( æ tror tomtestørelsen måtte være på 4 mål), kvadratiskt innregulert i disse nyere bolifeltene. Syklet så langt, at æ hadde problemer med å finne tilbake, men det gikk også greit.

Kanalen her inn til Nykøping er ca 18 sjømil lang, og plutselig var det en bro. Kalte opp brovakta på kanal 16, og fikk svar umiddelbart. Spurte så forsiktig om hvordan det var mulig å komme videre, og fikk da til svar: kom nu bare lige hen til broen, så åpner jeg den:, og det gjorde han, og hilste så pent når jeg passerte under vinduet hans.

Kulturen her sør er mye vennligere en lengre nord. Her hilser alle på hverandre når en møtes, enten på havet eller på kaien, men trykket av båter og folk er mye mye mindre en det er lengre nord, i de populære havnene.

Skal nu gå i gang å vaske båten utvendig. Jeg vet ikke hva som er skjedd, men den er grønn prikket, og det var den ikke når jeg gikk fra Skælskør.

Hele båten er grønnprikket, det ser ut som jeg har kjørt forbi noen som har drevet og malt grønnmaling.  ( får nu se om jeg får det av )

Solen skinner, det er lett bris i havnen og temperatur opp mot 30 grader. Det blir en fantastisk dag.