25.05.07 kl 14:00

Silene's cruising log
Jørn and Eli Nygaard
Fri 25 May 2007 23:59

Vi har akkurat fått ankerfeste i bukta Hanemoanoa på øya Tahuata.

Det ble noen fine dager på Fatu Hiva, men da kystvakten kom og ble arge over at vi hadde dratt dit uten å sjekke inn på Hiva Oa først, var det ikke så mye annet å gjøre enn å sette kursen dit. Vi fikk to dager på oss, så 23. mai seilte vi i fin vind til Autona på Hiva Oa. Havnen der var slitsom, masse svell og veldig tett mellom båtene. Vi hhyret an agent til å sjekke inn for oss fordi alle fra ikke-EU-land må betale et "bond" tilsvarende flybillett hjem for alle ombord. Vi hadde ikke penger til dette, men hyrer man agent, garanterer de for bondet, og man slipper og legge det ut selv. Om man taper mer penger på å betale agenten, enn man taper i vekslingsgebyrer ved tilbakebetaling av bondet vites ikke.

Med agent gikk ihvertfall innsjekking brillefint, og vi unnlot å si at vi hadde vært på Fatu Hiva først -så det sparte oss nok for et par problemer. For håpe at ikke dette slår tilbake på oss siden. Etter å ha vært opp klokken 6 i dag, for å sjekke inn (skulle møte agenten kl 8 og det var nesten en times gange til landsbyen), var vi klare til å seile klokken 10.

På vei ut fra havnen fikk vi forespørsel om å taue en båt inn til havn. Båten var på vei fra Galapagos og hadde motorstopp. Inne ved land var det fint lite vind, og de måtte ha motorhjelp for å komme i havn. Vi sa selvfølgelig at vi skulle gjøre et forsøk (med hjertet langt oppe i halsen, det var godt med svell, og vi har mye vitalt utstyr på hekken (duogen, vindror etc)). Vi kalte opp Demari (jepp, samme båt som kom Sailabout til unnsetning ), men de hadde fått litt driv ved å dytte seg selv med dinghyen. Siden de bare hadde et par mil igjen, ville de bare fortsette slik (tror ikke han heller var gira på slepeline med 10 tonn i hver ende i dette svellet). Han hadde flere venner som ventet i en dinghy rett på utsiden av moloen og ville hjelpe ham så fort han kom inn dit. Så det var det, vi pustet vel egentlig litt lettet ut, fortsatte mot Tahuata og har nå ankret opp utenfor en nydelig strand. Her er både Xanadu, Helen-Kate, Blue Moon og Bear Away. Alt vel.