logo Silene's cruising log
Date: 22 Apr 2009 22:23:31
Title: Maybe next time

We are ready to leave Egypt. We've done Ismailia, the pyramides, the museum and Cairo -and are getting more and more impatient to get on with our next big challenge; getting west from Port Said to Gibraltar in less than 8 weeks. In the Red Sea we used to think that everything would be so much easier when getting into the Med.... After studying charts, pilot books and weather prognosis for the Med, we've come to realize that these next weeks may cause us more trouble than we ever encountered in the Red Sea. The last few days we've spent cleaning the boat (I need to say there is a new sandstorm every time we do, so thinking of stopping now), showered (luxury) doing laundry, checking weather forecasts, reading pilots and charts -and planning when to go. Tomorrow seems like a desent window (read: there is a good chance we won't get slammed) and we desided to take it... Only one obstacle; the president of Egypt is transiting the canal tomorrow, so no yachts!! What are the chances???? We were just told, at 22, after preparing loads of food for passage (not a good window, so not expecting a lot of galley activity at sea), and getting the boat ready. All they can say is; friday.... Yeah -we are about 30 yacht wanting to leave Friday. If not friday, window will close and we'll stay here for a long time. Hope not! Good news at the end; summer arrived yesterday. Didn't have to sleep in thermals last night and the day today has been bloody hot. Good, because our tolerance to lower temperatures (we're talking lower than 25) is now worse than ever. We did have 13 degrees the other night. Well, wish us good luck.

Vi er klare til å forlate Egypt. Vi føler oss veldig ferdige med Ismailia. Vi har besøkt pyramidene, museet og Kairo -og blir mer og mer utålmodige etter å komme igang med vårens utfordring; seile Middelhavet vest fra Port Said til Gibraltar på (helst) midre enn 8 uker. Da vi var i Rødahavet (og i lang tid før vi kom dit også), tenkte vi hele tiden, at bare vi kommer oss til Middelhavet, sa blir alt så mye bedre.... Vel, etter å ha studert guider, almanakker, pilotbøker og værprognoser har vi innsett at Middelhavet kan gi oss mye mye mer trøbbel enn Rødehavet og Melakka-stredet gjorde tilsammen. De siste dagene har vi vasket sand av båten (og hver gang vi gjør det kommer en ny sandstorm, så vi må nok slutte med vaskingen), vasket klær (ubegrenset tilgang på vann), dusjet (opptil flere ganger om dagen -fordi det er mulig), lest pilotbøker og kart, og sjekket værmeldinger (fra minst 5 ulike kilder, minst 2 ganger om dagen). I morgen ser det faktisk ut som et halvgodt vindu åpner seg (les; ikke utsikt for en fin seilas, men kun minimal sjanse for å få bank). Vi (og 30 andre båter), innså at dette kanskje er det beste vi kan få, og bestemte oss for å stikke i morgen.... Egypt vil det annerledes! Presidenten skal gjennom kanalen i morgen (????? eller noe i den duren). Ingen seilbåter i kanalen i morgen. Snakk om flaks (ikke akkurat). Selfølgelig kom denne meldingen klokken 22 i kveld, etter at båten var klargjordt for avreise og jeg hadde forberedt store mengder mat til seilasen (regner ikke med stor bysseaktivitet under overfarten denne gang). Kanskje fredag!!! Vi krysser fingrene ettersom fredag er absolutt siste mulighet for dette værvinduet!! Dagens gladnyhet: sommeren er kommet. Trengte ikke sove med ullundertøy i natt, og i dag har det vært supervarmt. Bra, for vår toleranse for laver temperaturer (les: under 25 grader) er blitt særdeles dårlig. Dårlig nytt: Oljeflak har invadert "marinaen" vi ligger i og skutesiden er svart av olje fra topp til tå.

Diary Entries