Hope Island

Jørn and Eli Nygaard
Mon 2 Jun 2008 09:15
15:43.737S 145:27.352E

Vi dro fra Port Douglas tidlig i morges, etter fine dager der. Vi så ingen av krokodillene som etter sigende bodde der, og det er helt ok. Ute av syne ute av sinn. Men tursistbåter på krokodille safari kjørte forbi oss til stadighet, så de var nok der....

I går tok vi buss til Mosman Gorge, i nærheten, og gikk tur i regnskogen. Flott tur. Avsluttet med forfriskende (les: iskaldt) bad i elven.

Det har vært lite vind i dag, men vi har hatt nok en fin spinnakerseilas hit til Hope Island (som egentlig er mer rev enn øy). Vi kom frem rett før halv fem. Selv fra masta var solen da for lavt til at vi kunne lett se hvor revene rundt oss lå. Skulle vi sett dem bra, måtte vi vært inne rundt klokken 3. Vi hadde en liste med veipunkter som Blue Marlin hadde fått av lokale venner, så det gikk greit å komme inn selv om lyset var dårlig. Etter å ha dratt ankeret etter oss et godt stykke, fikk vi endelig feste. Tok oss en liten tur rundt øye til fots. Det tok ca fem minutter :) Seiler videre i morgen. Kanskje til Cooktown, kanskje lengre..... avhengig av vinden.

NB! Så en knølhval slå halen i vannet like foran båten i dag. Stas :)

Left Port Douglas after a nice stay in the river. I didn't see any of the crocs living there, and I have to say, thet does not make me sad at all -not to have seen one. Yesterday we went to Mosman Gorge and had a fantastic rainforest walk -and a swin in the river.

Very light winds today, but had a nice spinnaker run to Hope Island. Saw a humback whale slapping its tail about 20 metres just in front of the boat. Anchored about 4:30 pm -and even being in the mast, it was really hard to spot the reef. I guess, after 3, the sun gets too low (as if we didn't know that). We had lots of wp's from Blue Marlin, so had no problems getting in. However, finding sand (for the anchor) was not easy. Ended up dragging the anchor about 50 m before it eventually seemed to dig in (or stopped in coral -who knows). Anyway, this is a lovely spot. We might stop in Cooktown tomorrow, depending on the winds.