Viana Do Castello

Sat 21 Aug 2010 09:08
Vigo - Viana Do Castello, Portugal 40nm

Viana Do Castello,
Ole kom ombord igår. Vi seilte ut fra Vigo i nydelig vær og lette vinder. Når vi kom ut til Baiona så kom tåken igjen og den var tykk. Dermed fikk vi litt slitsom navigering med mye skipstrafikk, men igjen er radar og AIS fantastiske hjelpemidler. Det var nesten vindstille inne i tåken så det ble motorseiling.   Det er fortsatt mye fiskeredskap i sjøen. Vi har seilt veldig nær noen ganger, men alltid gått klar. Plutselig oppdager vi en bøye nesten inntil båten. Den kommer i bevegelse samme vei som oss og vi ser bøye på andre siden av båten, altså har vi hektet. Vi slår av motoren umiddelbart, folder inn propellen og venter. Bøyen forsvinner under vann. Henger vi fast? ..... Nei, heldigvis spretter den av og vi kan puste lettet ut. Like etter på dukker det opp en seilbåt, og vi hører på VHFen: "Sailboat on my stareboard side this is Petit le Prince come in". Vi svarte og det viste seg at han hadde en radar som ikke virket, og lurte på om han kunne få seile sammen med oss. Det var selvsagt greit, vi spurte om farten hans og han svarte 6 knop, så vi gikk ned til 6 knop. Etter en liten stund blir vi ropt opp igjen, han kan ikke se oss og lurer på om han må kjøpe motorbåt... Vi går ned til 5 knop og da dukker han straks opp. Vi seiler sammen ca 30 nm. På turen fikk vi også delfinbesøk.
Endelig fremme, etter en lang reise
Ankerdram ombord i Deep Blue
Petit le Prince
Fyrverkeri
Petit le Prince fikk beskjed når vi endret kurs for å unngå andre båter, som vi aldri kunne se visuelt. Vi varslet hverandre flere ganger om fiskeredskap som vi holdt på å kjøre på. Vi hadde stort sett 5-7 knop medvind tåke hele veien med variabel sikt. De siste 3nm inn mot land økte vinden jevnt til liten kuling. Når vi var 0,5 nm fra land lettet tåken, og det var herlig. Det er folklore festival i byen her, og marinaen var smekkfull. Heldigvis så vi Deep Blue. Stian vinket oss inn og vi la oss utenpå hans Swan 57. Det ble et hyggelig gjensyn, med ankerdram i cockpit. Vi har hørt litt av hvert mht innsjekkingsformaliteter og myndigheter i Portugal. Her opplevde vi at havnesjefen kom bort og ønsket oss velkommen og ba oss om å sjekke inn før kl 22.00. Innsjekkingen var unnagjort på 2-3 minutter, og det hele var svært effektivt og hyggelig. På kvelden spaserte Ole og jeg en tur i byen og her var det et yrende folkeliv. Koselig by. Kvelden ble avsluttet med flott fyrverkeri kl 24.00.