Äntligen Korfu!

Wed 6 Jul 2011 19:49
N 39.38,85, E 19.51,26

Hej alla våra vänner,

Efter alltför mycket strul, krångel och motgångar befinner vi oss äntligen på Korfu, och har börjat göra distans.

Problemen med tanken slutade med att vi bestämde oss för att låta göra en ny dieseltank. Den fick vi först i måndags. Så vi tvingades ligga på land på den dammiga marinan i Preveza och vänta på tanken hela vår första semestervecka. Det var tråkigt, men kanske bra också, eftersom vi hann (tvingades) gå ner i varv lite grann.

Vi hann också upptäcka en hel del fel och åtgärda en del av dem. Fortfarande saknar vi dock el till en del lampor och ett av våra gaslarm, en del fönster läcker och spolningen till toan funkar inte. Man kan dock spola med duschen eller en liten hink saltvaten.

I måndags kom äntligen den nya tanken. Lennart installerade den och kopplade in den till motorn. På tisdag morgon hade vi tur och kunde bli sjösatta redan kl 8.00 på morgonen, i stället för 12.00 som planerat. Sedan gick vi upp till Parga samma dag. Parga ligger cirka 30 sjömil norrut utmed kusten. På vägen upp fick vi en fin segling, även om vi upptäckte att riggen var för löst spänd. Nu har vi spänt den mera. Även motorn har funkat bra, men Lennart vill att en Yanmar-meck kommer och läser över den lite för att få ut lite mer fart ur den. Mot kvällen såg vi delfiner, vilket var jätteroligt att se redan första dagen på vattnet.

Vi låg på svaj vid sandstranden i Parga. Till Parga går det charterresor och stranden är full med solstolar, vilket ser lite roligt ut från vattnet. Vi grävde dock ner vårt ankare i sanden, åt middag och somnade, utan att gå i land. På natten kom ett ganska häftigt regn, och tyvärr avslöjade det att flera fönster fortfarande läcker!

I morse lämnade vi Parga vi 10-tiden och satte kurs mot Korfu. Ganska snart på morgonen såg vi delfiner igen, och den här gången vände de om och kom och hälsade på oss. Lyxigt! Det har varit varmt och vindstilla och vi har gått för motor nästan hela dagen, med undantag för en skön halvtimme då vi fick en del vind utanför Corfu Town. Tyvärr dog den lika snabbt som den kom ... Både jag och Lennart har legat och sovit en del i dag, Hampus, Robban och Tuva har skött seglingen. Det var bra.

Trots allt krångel och alla smågrejer som funkar sådär är stämningen bra ombord. Vi håller sams och håller humöret uppe. Vi äter pasta, dricker massor av vatten och muntrar upp oss med kaffe och något godis ibland. Vi spelar Finns i sjön och chinaschack. Vi håller koll på hur många timmar vi har kvar att färdas och delar på skuggan ombord. Vi smörjer oss med solkräm och försöker hålla reda på våra hattar. Runt oss är naturen gråblå, på ena sidan har vi horisonten, på andra sidan ligger bergen.  När man verkligen ser och tar in naturen svindlar tanken, det är så oerhört storslaget.

Nu ligger vi en av de största gätshamnarna på Korfu. Här har Port Police ett kontor och här finns ett tullkontor, här finns även bankomat, diesel, färskvatten, supermarket, bankomat, båttillbehörsbutik, några restauranger och en pool med intilliggande kafé. Som om detta inte vore nog finns det även en krocket- och en kricketplan!

Här ska vi bunkra i morgon, be mekanikern titta till motorn, fixa allt pappersarbete så att vi kan lämna Grekland - detta krisdrabbade land - och även kompletteringshandla lite i båttillbehörsbutiken. Om vi har tur och allt går snabbt fortsätter vi sedan i morgon till en lite ö norr om Korfu, som jag tror heter Othonoi, för att sedan kunna fortsätta till Santa Maria de Leuca i Italien på fredag. Om bestyren här drar ut på tiden förskjuts schemat en dag. Men allt detta är ju bara preliminära planer, så räkna inte med att det absolut blir så här!

Nu när vi ändå har kommit igång med att segla ska jag försöka skriva lite oftare, men vi får väl se hur det går ... kanske lovar jag för mycket ...

Massor av kramar till er allihopa!