Måndag morgon strålande sol och delfin besök

Natibou
Hans and Monica Ahlinder
Sun 15 Aug 2010 22:54

pos 19:40 S 151:13 E

Måndag morgon klockan 0800 den 16/8

Vi har nu haft två dygn av kompakt högtrycksväder! Klarblå himmel, ingen till nästan ingen vind så motorerna går hela tiden, samtidigt som vi har både storen och gennakern uppe. Men vi gör ändå bara 5 knop så ganska segt, ingen riktig segling. Seglen kanske hjälper till med en halv knop, inte mer tyvärr.

Det är häftigt när man är helt ute i det stora blå så kommer djurlivet på en i alla fall, fast det ser så tomt och öde ut. I natt och i går natt så hade vi ett antal "Boobies" ("Gunners") stora albatross liknande fåglar som helt sonika satte sig ner på båten och i masten och bestämde sig för att sova över hos oss. Efter första natten då mamma tyckte att de var "urgulliga", tills vi vaknade upp på morgonen och fick se en nerskitad båt - till det att vi jagade dem runt båten med båtshaken under andra natten för att försöka få iväg dem. Inte lätt för dem var helt orädda och väldigt ovilliga att maka sig iväg. Det var bara om man "stack" till dem med båtshaken som dem till slut flög iväg, men så snart vi gått tillbaka till sittbrunnen så var dem där igen. A war you can not win! Nu på morgonen så såg däcket ut som igår så ny svapp runda som väntar. Dem var så orädda att jag kunde gå fram med handen och ta på deras fjäderskrud med handen.

Igår så fick vi se valar, sannolikt pilotvalar, i massor. Vi har nu lärt oss att dessa valar är dem farligaste valarna för segelbåtar, och det finns många väldokumenterade attacker på segelbåtar med resultat att dem har sjunkit, framförallt om dem har ungar och känner sig hotade. Dem "tacklar" helt enkelt sönder skrovsidorna så båtarna spricker. Vi var nu bara cirka 100 meter ifrån dem och dem var helt lugna, men det var en vacker syn med kanske ett 20 tal valar så nära inpå i ett stilla hav.

Just nu för en timme sedan fick vi stort delfinbesök igen. En ny mycket stor sorts delfiner med ett uppträdande som var nytt för oss. 3 av dem simmade ofta upp och ner och tittade upp på oss under frambalken. Dem gjorde piruetter och var väldigt leklystna. Dem stannnade nästan en timme, och man kan aldrig se sig mätt på deras lek framför bogvågen på båten!

Men ingen fisk, även om vi nu har 2 spön ute hela tiden.

Vi har nu bara cirka 60 distansminuter kvar till stora barriärrevets öppning. Passagen som vi ska igenom heter Hydrographers passage och ska vara relativt enkel att gå igenom, framförallt om vi timar vår passage till just när tidvattnet vänder från lågvatten och börjar gå mot högvatten, då kan vi också få en ström på upp till 5 knop med oss som hjälper till att skjuta fart på båten. Efter passagen där har vi cirka 120 distans kvar till Mackay, så långt ut i havet ligger stora barriärrevet här. Längre norrut längs Australiens kust så är barriärrevet mycket närmare kusten.

Vi planerar nu att komma fram till Mackay sent på Tisdag eftermiddag lokal tid ( Tisdag morgon svensk tid). Havet är kav lugnt och högtrycket ligger stilla flera dagar framöver, så bara att gå för motor tills vi är framme! Direkt efter framkomst så tar vi upp båten på land för 3 veckors underhålls jobb. Det är mycket som slits på en jordenruntsegling, framförallt på grund av allt saltvatten och kontinuerlig UV degenerering från solen. Det är inget akut - eftersom båten i alla väsentliga delar fungerar alldeles utmärkt, men ändå har vi en "jobslista" med 137 (!!) åtgärdspunkter, stort som smått. Australien och Mackay är ju faktiskt det första riktigt kvalifierade ställe (där man kan få tag i båt reservdelar enkelt och duktiga hantverkare) vi har varit i sedan vi lämnade Europa!

Så en halvvägs totalgenomgång är vad vi gör nu för att återge båten samma status som hon hade när vi lämnade Europa för ett år sedan. I princip allt slits hårt eftersom vi är ute 365 dagar/24 timmar i sol och saltvatten hela tiden - att jämföra med segling i Sverige där man seglar kanske 4 - 6 veckor max per år i nästan sötvatten och med väldigt lite solpåverkan också. Tror nog att vår båt här åldras 10 gånger så snabbt som en segelbåt hemma i Stockholms skärgård!. Det stora är bottenmålning, tvättning, rubbing och vaxning hela båten, motorservice modell större * våra 3 dieselmotorer, helt nytt storsegel travarsystem a la 4000 € (pust!) - gamla designen håller inte helt enkelt, inlämning till segelmakare av alla segel och segelkapell för översyn/reparation, beställa ny gennaker då gamla börjar komma till end of life eftersom vi använder den jämnt, byta topplockspackning på ena motorn + alla bultarna, ev byte propelleraxel lager och packboxar, tillverkning nytt sittbrunns kapell, nya fall och skot, komplett rigg inspektion av proffessional riggare, köpa ny pc då en har gett upp, nedmontering och rengöring av toaletterna + byte av slangar mm mm.... Även besök hos optiker för mig, eftersom mina glasögon åkte överbord i en situation för några dagar sedan! Vi kommer att leja ut en hel del av jobben annars hinner vi inte med, men det blir nog 1.5 veckors slit själva också innan allt ska vara klart om cirka 3 veckor!

Vi hoppas vara i vattnet igen runt den 7 September, är det tänkt!