Through Loch Oich and Loch Lochy to Gairlochy

Nano's blog.
Nigel Anderson
Sat 3 Jun 2006 18:45
Date: 03-06-06     Time: 18:00 UTC      Position: N56.54.87  W004.59.54   Name: Gairlochy, Loch Lochy

Click here for English version;

Vi våknet til en litt gråere himmel i morges, men behagelig nok. Mannskapet gikk i land for å dusje, Peter og Hazel kom innom for å si adjø, så hadde vi en fin spasertur rundt i Fort Augustus.  Keith kjøpte noen sokker og gensere i den lokale "Mill Shop" - alt var til en veldig fin pris.  Vi så oss omkring i museet som fortalte oss historien om byggingen av den Caledonske kanal (som tok 20 år) - før vi kom oss tilbake til båten for å seile videre til den neste slusen. Slusebestyreren var til lunsj, så vi fortøyde til flytebryggen sammen med en annen båt som vi har reist sammen med.  Området rundt slusen (med en nydelig have og gamle flotte slusebugg) var utrolig velholdt. Vi benyttet derfor tiden til å nyte en aldri så liten ankerdram med "Famous Grouse" (se biledet).  Slusebstyreren må ha kjent lukten, da han kom omtrent med det samme etter at vi hadde fylt glassene.  Han hadde en golden retriver med seg som het "Skipper", som hadde et meget vinnende vesen - tigget litt kjeks av oss, og gjorde det samme med de andre båtene der.  Vi er nå på kommet til Loch Oich - det høyste partiet på kanalen, så fra nå av vil det gå nedover igjen.  Vi er nå 30 meter over havet.

Da vi holdt på med å gå igjennom slusen, kom vi i snakk med et par turister på land som var fra Australia, det viste seg at mannen jobbet for en aluminiumsfabrikk som er delvis eiet av Hydro, selskapet vi jobber for - verden er liten.

Vi brøt opp den neste etappen ved å stoppe opp ved en slottsruin, men dette ble en liten skuffelse.  Men, vi fikk i allefall en fin spasertur gjennom skogen fra bryggen og inn til en liten landsby og deretter slottsruinen.

Videre gjennom en sving-bru, og nok en sluse, og inn på Lock Lochy, som tok ca en time å kjøre kjennom for motor. Omgivelsene har nå forandret seg til mer høye fjell. Her ser vi også snø på Ben Nevis. Gairlochy virker som en bra plass å stoppe for kvelden, og vi nøt en enkel middag med "Cumberland sausage" stekt opp sammen med andre ting som vi fant i de innerste kroker av kjøleskapet.

Vi har nå passert 57 grader nord - enda en milepæl på vår tur mot syden. Dette må feires med en whisky (trenger egentlig ikke unnskyldninger!)
A wee dram for lunch at the lock.
We woke to slightly greyer skies this morning, but pleasant enough. Crew were put ashore to shower,  Peter and Hazel came by to say goodbye, then we all had a walk around Fort Augustus. Keith bought some shirts, sock and pullovers in the local mill shop - all of which seemed very reasonably priced. We looked aroung the museum telling the story of the Caledonian Canal before getting back to the boat for the short sail to the next lock. The lock keeper was at lunch, so we tied up to the pontoons with another boat we have been travelling with. This lock was exremely well kept, with fine grounds and garden work around it. We utilized the break to partake in a glass of the Famous Grouse (pictured above). The lockkeeper must have smelt the whisky, as he turned up in his car almost at once! He had a golden retriever with him called "Skipper", who was a lovely creature - begging biscuits from us, and clearly doing the same from the other boats. We were now on Loch Oich - the highest part of the canal, so from now on all the locks will be going downwards. We are just over 30m above sea level.

Whilst locking throug a lock, we talked with a couple of tourists who were from Australia, it turned out that they work for an aluminium plant which is partly owned by Hydro, our company - the world is a small place.

We broke the trip by stopping at an old ruined castle, but this was a bit of a dissapointment. However, we did get a nice walk in the woods getting from the pontoon to the local village and then the castle.

Onwards through another swing bridge, another lock, and onto Loch Lochy, which took about an hour to motor through. Now the scenery has changed to much more highland, with bigger more rugged mountains. Gairlochy seemed a good place for the evening stop, and we enjoyed a simple dinner of cumberland sauasage and fried things that we found in the deepest corners of the fridge.

We have now got south of the 57 degree north - another milestone on out journey south. Worth celebrating with a whisky (any excuse!)