Øket trafikk

Morgengry
Bjerkås, Bård & Gry Enger
Sat 7 Jun 2014 11:58
Dag 6, 7. juni - Øket trafikk

Aller først: Gratulerer med dagen, Morten!!  Så gøy at du har bursdag på en lørdag i år, så da blir vel feiring i heimen? Vi tenker nå at alle jentene dine vil gjøre skikkelig stas på deg i dag! Konge på haugen, for en dag! :-))

Her hos oss går det i seiling og bytting av vakt. 2 timer på og 2 timer av fra klokken 20:00 til kl. 09:00. Vi sover faktisk godt, begge to, de to timene vi er av vakt. Ja, i natt sov Bård så godt og drømte så virkelig at han var helt overbevist om at vi var flere vaktlag. Ikke ombord, men at vi var et par seilbåter som seilte sammen og at vi byttet på å vakte. Han ble litt skuffet da han igjen ble purret opp og han ikke så flere båter rundt seg da han kom på dekk.  (Jeg passet på at han ikke «gikk i søvne», før jeg overlot nattevakten til han…. ;-))

Vi er nok muttens alene her på havet.  Det har vært litt mer båter rundt oss i natt, så vi er nok kommet inn i et område med litt mer aktivitet. Alle holder god avstand, ingen som har prøvd seg på noen «morsomheter».

Vi har bestemt oss; Lagos blir første landkjenning etter denne økten.  Satser på 2-3 dager der og så har vi fått anbefalt Cadiz etterpå. Og sååå går turen til La Linnea, den spaske byen som grenser mot Gibraltar. Gibraltar er engelsk herredømme, og engelskmennene får beholde «byen/landet" så lenge det er apekatter der ;-)

Jeg ser på kartet at vi nærmer oss to spesielle områder. Rundt oss er det vel 4000 mtr. til bunn, men ca. 30 nautiske mil foran her, så kommer vi til 2 grunner som er 25 og 28 mtr. dype! De har fått navnene Ormode Seamount og Gettysburg Seamount, hvis det skulle interresere. Så vi får være litt ekstra obs på om det er lagt ut noen fiskeredskaper i nærheten der. Vi har ikke planlagt å gå i garnet eller få noe tau i propellen nå!  Jeg tror sjøen er iskald, så det frister ikke til noe bading og «operasjon tau-ut-av-propell»!

Så da gjenstår det i skrivende stund ca. 150 nautiske mil. Dvs. at hvis vinden står oss bi og vi klarer å opprettholde antall nautiske mil pr døgn, har vi kun en nattseilas igjen i denne omgangen. Det høres jo deilig ut. Og enda bedre er det at vi vil komme frem der i LYSET, rundt omkring i morgen ettermiddag! Åhh det høres enda bedre ut!  Ellers er jeg redd fruen hadde seilt forbi… ;-)

Ellers hadde vi en nyyydelig dag i går, med strålende sol og blå himmel. Det fortjente vi, syntes vi, etter den våte, kalde og vindfulle nattten! Dagen i dag ser ut som den blir lik.  Jeg ser noen skyer i horisonten, til og med en regnbue, men solen får dominere.  Og bra er det, for det er ikke noe sommervarme her. Vi har vindjakker på oss på dagtid.

Noen spør om tartar’en og yellowfin tuna sushi var god? Da må vi rett og slett fortelle at det er såpass gyngete med 3,5 mtr. høye bølger at matstellet har vært litt enkelt i de siste dagene.  Så resten av fisken har vi fått plass til i fryseboksen. Akkurat en slik delikatesse har vi lyst til å spise med kniv og gaffel og til bords.  De siste måltider er inntatt i dyp tallerken med skje ;-). Og konsistensen har ikke vært særlig suppete. Så i steden for å lage fiskesuppe, lagde jeg fiskegryte ;-) Det er med andre ord ikke synd på oss!  MEN jeg må innrømme at alle mine måltider stort sett inntaes med kniv og gaffel, nesten knekkebrød også…. ;-) Så jeg gleder meg alltid til vi kommer til land og jeg igjen kan innta alle måltider med nevnte redskaper :-) Og så er det jo deilig å sitte til bords da!  For på denne seilasen har vi sittet mye med tallerkenen i hånden/fanget.

Observasjoner:

• 5 lastebåter på over 50 mtr. Grunnen til at jeg skriver «over 50 mtr.», er at vi kan se på lyssettingen på båten hvor store dem er.
  • Mye måkelignende fugler og de driver med presisjonsflyging rundt og innimellom båtens rigg.  Det synes de tydeligvis er kjempegøy :-)
  • 1 regnbue, som sagt
  • 1 stor rød fender/bøye
  • En haug med delfiner. Og spesielt var de der da jeg var fremme på baugen og tok litt elektrikertape på to ledinger eller på selve gummikabelen, til laternelysene. De hadde fått litt «sprekker», så vi kunne se rett inn på kablene. Jeg fikk nesten en sånn følelse av at de var der i tilfelle jeg skulle ramle overbord. Da hadde de nok tatt meg på sine rygger og ført meg trygt tilbake til båten :-)

Utseilt distanse siste døgn: 133 nautiske mil.

Alt vel ombord. Det skal bli flott å se Portugals kyst reise seg i horisonten. Men det blir nok først i morgen ;-) Vi har mye god mat igjen, så en god ting med det er at det første vi IKKE trenger å gjøre, når vi kommer til Lagos, er å oppsøke et supermarked!