14 nautiske mil på 6 timer!

Morgengry
Bjerkås, Bård & Gry Enger
Wed 21 May 2014 11:52
God morgen, folkens!!

Dag 22, 21. mai - 14 nautiske på 6 timer!

De første timene, i går, fra kl. 08.00 til 14.00 var jammen en STOR TOLMODIGHETSPRØVE. Hele 14 nautiske mil klarte vi å tilbakelegge og det attpåtil ikke helt i riktig retning. Vi var «nødt» til å velge kursen nordover og håpe på å posisjonere oss for bedre vind, som Mads egentlig har lovet, Vi skulle seilt rett øst.

En periode gikk det så smått at vi rett og slett dro inn seilene og Bård tok på seg dykkerdrakten!  Ja, den som vi kjøpte «alle sammen make til» i Fitjar! Nygjerrigheten klarte ikke å bli stagget lengre, han bare måtte innunder å se.  Jeg var sånn passelig begeistret, og minte han på at han ikke var så UNG lengre…. ;-) Tau ville jeg ha rundt magen hans, men det var det ikke snakk om, tenk om han hektet det fast i etter-eller-annet sted, mens han lå under båten!  Tau ble lagt ut med en fender i enden, og jeg fant frem enda et tau som jeg event. kunne kaste ut, i nødstilfelle.

Som sagt så gjort, Bård hoppet uti. Jeg holdt båten opp i vinden, så godt som jeg kunne og begynte å telle. Han skulle ikke få lov til å være der under så veldig lenge! Og plutselig var han der igjen, v/badestigen!  Hostende og harkende, han fikk sjøvann i vrangen! Da satt jeg foten ned! Dette får du iKKE lov til!

Bård kunne fortelle at det henger DEN kladasen med TAU rundt propell og resten av kladasen henger mot roret!  Virkelig en slepelogg! Bård prøvde å få litt av kladasen skjært vekk, ved å holde seg i badestigen. Mer stuntaktiig enn det fikk han ikke lov til! å være  Vi seiler jo tross alt bra, iforhold til vindstyrken, så vi får være fornøyde med det! Han synes selvfølgelig at det er «irriterende» at jeg er så «streng", men han tar det pent.

Nå fra klokken 12:00 har vi hatt bra med vind og logger 3-4 knop. Vi seiler mot målet, Azorene/Horta og vi regner med at vi vil se 200-tallet på antall nautiske mil som vil gjenstå, i løpet av natten. (og det gjorde vi..!!)

Ellers har vi fått beskjed at Ingelinn&Frode rett og slett ikke klarer å ta seg fri fra jobb for å besøke oss i Horta!  Det var jo veldig dumt, men vi er ikke ferdig med seilturen ennå, så flere sjangser vil by seg på spennende steder!  Fortvil ikke!  ;-)

Ingelinn hadde til og med klart å spore opp billige flybilletter: kun 1300 fra Koben med Solfaktor Reise. Så det kan jo være et tips til alle dere andre seilere som event. skal få gjester ombord på Horta, eller event. vi ;-)

Observasjoner:
  • 8-10 delfiner som svømte litt om kapp med Morgengry. Eller var det delfiner? De var så hvite under, og så «lekte» de ikke SÅ veldig rundt båten, mer seeeeg rundt den. Men det skal være sagt, vi seilte jo ikke så kjapt vi heller da…. ;-)
  • Mange By the wind sailors og portugisiske krigsskip.  Det er maneter begge deler og de er ganske så giftige!  Nå klarer vi å se forskjell på dem også ;-) De er stilige der de seiler avgårde, men det stopper med det.  En har vi forresten fått ombord, den ligger til tørking på forskipet og vi tør ikke røre den pr nå.

Utseilt distanse siste 24 timer: 79 nautiske mil

Alt vel ombord. Vi gleder oss til å kjenne litt fast grunn under bena og ikke minst komme til delikatesse-butikker.