Alle mann til pumpene!

Morgengry
Bjerkås, Bård & Gry Enger
Sun 4 May 2014 18:03

God morgen, alle følgere!

Dag 5, 4. mai - «alle mann til pumpene»!

Alle først:  Gratulerer med dagen Bergens Seilforening! Gratulerer med nytt klubbhus!  Grand opening i dag, vet vi!!  Vi skulle gjerne vært sammen med alle våre gode seilvenner i dag, i Kvitturspollen! Telegram er sendt til BS, via satelitt-telefonsystemet!

I går hadde vi en fantastisk seilsas! Det er akkurat passe med vind til at vi holder over 5 knop, mellom 6&7 knop). Vi kan regulere krengingen med ut-inn-av-storseil, etter som hva vi skal gjøre under dekk. Perfect! Vi seiler godt mot WP nr. 2 og til tider litt øst for merket!  Bra!

I går var vi nesten passasjerer på eget skip. Vi kjente vi var mer opplagte, gode nattesøvnstimer hadde gjort sitt.  Vi hadde lesestund og nøttestund og som Jon ombord i s/y Dory sa det er man jo nødt til å ha - ja nøttestund. Dvs. Bård tok knekkebrød med ost på, jeg tror han mumlet noe om at han hadde forspist seg på nøtter på forrige overfart…. og det satt litt i ennå ;-)

Ja, så må jeg ikke glemme å nevne øsestund! Ahh, irriterende at vannpumpesystemet ombord ikke virker etter intensjonene! For å si det slik, vi var SÅ fornøyd med oss selv, ferske rundstykker sto til avkjøling, ferskvann hadde vi laget og vi lå rett ut på benken med hver vår bok. Bård skulle «bare» ned å sjekke hvor mye strøm vi brukte, og da så han at den ene tanken var 1/2-full!  Hmmm, den var full for en 1/2 time siden!! Opp med dørkplatene og der skvulpet det VANN - MYE VANN!  Da var det bare å krumme nakken, frem med bøtte og svamp og begynne å øse! Vi brukte 2 timer, begge to, med intens øsing for å få ut alt vannet - ca. 150 liter med ferskvann! Det er godt det ikke er så veldig stor trafikk rundt oss, for s/y Morgengry måtte styre seg selv trøstig mot målet, Azorene. Etterhvert krenget vi så mye, at vi måtte rett og slett ta ned seilene, kjøre for motor, i håp om at vi ville ligge på rett kjøl! Motor har vi nemlig ikke trengt for fremdrift, hitttil.

Denne gangen var det ikke filterhuset som sprakk, men en slange inn til ekspansjonstanken som sitter løs. Vi fikk ikke fikset det i går kveld, mørket falt på og vanskeliggjør godt arbeidslys. Håper det lar seg lett fikse i dag!

Vi seiler mer og mer østlig, ca på 70 grader. Vinden blåser ca. 11 knop og kommer fra ØSØ. Det er i skrivende stund lettskyet og det tegner til å bli en bra dag. Vi hadde en regnbyge i går kveld. Vi kan ikke skryte av regnbygen, men det var nå sorten om ikke annet. Bølgehøyden er ca. 2 meter, signifikant. Det er nå på morgenkvisten at vinden har dreid såpass ØSØ, i natt har den vært mer østlig.

Observasjoner
  • 2 flygefisk på dekk i løpet av natten.  1 av dem landet i fanget på Bård, så den fikk leve videre.
  • 1 svært containerskip på samme kurs som oss. Passerte oss klokken 05:00 i morges.
  • 1 fugl. Vet dessverre ikke hvilken, men den dukker tilstadighet ned i havet og finner seg en flygefisk.

Ellers er det helt utrolig lite vi ser!  Vi får igjen en bekreftelse på at havet er stort! Vi vet jo at det er andre båter her ute, som også skal til Azorene, men vi ser dem ikke! Selv ikke om natten, med laterner på, kan vi observere noen.