På vei til Nassau

Fri 4 Apr 2008 16:50

Exuma Bank, på vei til Nassau

Hallo

Nå seiler vi platt lens over Exuma Banken. Her er det så dypt nå at vi blir svimmel av å se ned på bunnen, hele 5 meters dybde!! Iom at sjøen er så klar at vi ser bunnen er det uten tvil en litt spesiell opplevelse for en vestlending som alltid regner med at vi går på grunn innen kort tid om vi har mindre enn 10 meter på ekkoloddet... Men nå seiler vi pent og pyntelig avgårde i ca 7 kts, solen skinner og havet er flatt og grønt (+ endel turkis innimellom) Etter to døgn ved Stanley Cay seilte vi et et par mil videre Big Majors Spot, slik at vi kunne komme oss videre neste dag uten å vente på høyvann. Big Majors Spot har en lang sandstrand, og i turbrosjyrene har fokus på de lokale grisene som av og til er ute og svømmer. Vi så grisene, men de var nok bare på strandtur denne dagen.

Plutselig så vi en svart skygge uti sjøen. Det var en rimelig ufarlig "nurse shark", og Michiel fra Callista var ikke sen om å hoppe uti og svømme etter haien. Vi som ikke hadde snorkleutstyr tilgjengelig holdt oss i dinghyen, og var fornøyd med å ha sett den første haien på turen. Neste strekke var over 30 nautiske mil nordover til Normans Cay. Her ankret vi opp ved en flott liten holme med en palme midt på, og flott hvit sand. På kvelden ble det grilling i strandkanten og senere filmkveld. Ungene så film på Callista og de 4 som har vært unge så film på Minerva. Norman Cay ble kjent som hovedkvarteret til narkotikabaronen Carlos Leder på 70- og 80-tallet. Båtfolk ble holdt unna øya av vakter med maskingevær, og en og annen seilbåt med mannskap forsvant visstnok også. Da myndighetene slo til prøvde et fly å komme seg unna, det ligger nå på 1,2 meters dyp rett bortenfor ankerplassen og er et yndet snorklested. Det var utrolig mye fisk som hadde okkupert flyet nå når det ikke lenger var i tjeneste.

Etter en fin dag på Normans Cay seilte vi hele 10 nm til Allans Cay. Her lå vi ankert opp i mellom 2 små øyer sammen med 4 canadiske, en hollandsk og en britisk båt. Vi lå ca 30 m fra ene stranden og den var rimelig opptatt. Ikke av solhungrige canadiere, men av iguanaer (rock iguanas). De lå der og slikket sol og ventet på at noen skulle komme bort for å gi det en matbit. Iguanaer er ikke kjent for å ha haukeblikk så av og til biter de litt feil. Det hørte vi flere ganger.... det var noen unger som kom for nær en sulten halvmeters iguana som trodde den skulle få en skive med peanøttsmør. Slikt høres... Ellers hadde vi en iherdig vaskeøkt av Minerva. Skroget var virkelig grodd, og trengte barbering..

Om bord på den britiske gaffelriggeren på Allans Cay var en familie på 4 som hadde fått bygget denne båten hjemme i Sør Afrika, og som nå skulle flytte tilbake til England. De har brukt et år hit og skal være i England til skolestart i september. Med en gutt på 12 og en jente på 14 ble det full klaff for alle ungene. Nå seiler alle tre båtene mot Nassau for gjensyn der. I Nassau blir det vel litt shopping før vi seiler videre til USA. Vi planlegger et par stopp til her på Bahamas før vi setter over til kalde Florida.