Dag 4 - bursdagsfeiring

Minerva
Steinar Nordtveit & Reidun Erland
Fri 30 May 2008 22:07

I dag har vi feiret Bjørn sin bursdag på skift, alltid noen oppe. GRATULERER med dagen, han er nå en sprek 74-åring... eller var det kanskje 47? Mathilde har lagd sjokoladekake (med seigmenn fra sjømannskirka i NY) slik hun alltid gjør til bursdagsfeiringer ombord på Minerva på vei fra Newport til Irland... og stemingen har stått i taket.

Det har visst vært en nydelig dag, jeg har sovet fra 9 til 14 lokal Minerva-tid. Nå har jeg vakt og vi seiler med 6-7 knops fart, og har mellom 8 og 10 knops vind fra nord. Vi har nettopp møtt en stor containerbåt, nr. 10 eller så i rekken siden Newport.

Et av høydepunktene hver dag er værmeldingen fra Mads Christensen i Frivind, til nå har det vært kjekt lesestoff, håper at det holder seg slik.

Takk for hilsener til oss ombord, husk bare at vi ikke kan ta imot vedlegg underveis.
Reidun

Så litt tørre fakta:
Loggen viser at vi har seilt 483 nm siden vi forlot Newport men strømmen har tatt oss 30-40 bakover så ca 450 nm har vi vel forflyttet oss.
Vi har 2300 nm igjen til Irland (siden vi ikke har bestemt oss helt hvor vi skal gå inn så blir det litt omtrentlig, men vi har et veipunkt oppe i NW hjørne av øya.)
Vi har seilt ca 9300 nm siden vi dro hjemme fra 5 juli....
Om 550 nm så har vi passert det sydligste pkt hvor is er observert så da kan vi sette baugen mer mot nord.
Ellers så synest enkelte ombord at varvarselet kunne inneholde litt mer vind, men den kommer nok tidsnok...
Idag har vi kjørt motor noen timer, seilt for genakker, spridd fokk, genua og storseil, ikke alt på en gang men alt etter hva som kan gi mest fart fremmover i den beskjedne vinden.
mvh
Steinar

**********
Vel det ble en litten skriveleif i går, men pytt pytt, det kommer sikkert flere.

Vel i dag har bursdagen min blitt feiret med egg & bacon til frokost og påfølgende utdeling av praktiske gaver, et godt drikkekar og en par blokker med Suduko. Mathilde servert herlig sjokoladekake på ettermiddagen. Bursdagsfeiringen begynte forøvrig kl 0000 på ca 65 Grader vest ved at alle himmelens stjerner tentes og lyst til langt på morgen kvisten. Karl hadde parkert vognen sin fint oppe i nordvest i går. (mulig det var et punktert hjul eller noe) Det var heller ikke drikkevarer i vognen, så Karl var ikke med i bursdagsfeiringen.

Vel, når det er sagt har jeg også fått litt tid til å kikke meg rundt på hybelen framme i spissen på båten, og fant med stor forundring at det er et eget baderom tilhørende soverommet jeg ble installert i.
Men dagen i dag har gått med til vakt og soling på terassen som er tilknyttet båtens aktre del. Fra terassen kan en fra tid til annen se delfiner som leker seg i vannet. Terrassen er også en nydelig og solrik plass fra klokken 12 og utover da vakten begynner. Ja her kan solen observeres til den går ned i Newport ¨for lading av batterien og hvor den sendes opp ved Azorene et sted i morgen tidlig.

Mer intressant informasjon kommer så snart jeg har fått orådd meg ytterligere og om Ola klarer og holde på Sudukoen min.