Solomons Island, Maryland

Tue 6 May 2008 12:35
6. mai
Solomons Island, Maryland

Bluewater Marina i Hampton var et godt sted å være, og alle vi møtte var greie og interesserte i oss langveisfarende nordmenn. Ola og Mathilde fikk nye amerikanske
venner på kaien, og ingen av oss hadde hastverk med å dra. Dette området av Virginia er fullt av historisk interessante steder. Vi besøkte Jamestown der den eldste kontinuerlige
engelsktalende kolonien i Amerike ble etablert i .... av John Smith og 103 andre menn. Det var her den virkelige Pochahontas bodde, og selv om hun reddet livet til john Smith hele to
ganger var det ingen romanse mellom dem. Etter at John Smith dro tilbake til England ble hun kidnappet av nybyggerne, og etterhvert giftet hun seg med en engelskmann, Rolfe?
Det stemmer at hun besøkte det engelske hoffet, men hun døde på vei tilbake til Amerika og ligger begravd i England.

Området er også fullt av "sites" fra uavhengighetskrigen og borgerkrigen, og et høydepunkt er den nydelige byen Williamsburg der sentrum er bevart i kolonistil. Her er flotte mursteinshus,
brede veier og koselige hager. Til og med gatelys og reklameskilt er tidsriktige.
I Norfolk var vi innom en velutstyrt bokbutikk, og har nå fyllt opp Mathildes lugar med minst tre hyllemeter engelske fantasybøker. Vi har vel mer eller mindre bestemt oss for å bli
med tilbake i båt over Atlanterhavet alle sammen, og da trengs det lesestoff..

Lørdag dro vi fra Hampton. Tidevannet var på vei ut og på det meste hadde vi 4 knops medstrøm. Plusser en på ca 6 knops fart gjennom sjøen blir det litt av en fart,
og et par av bøyene kom fort mot oss kan en si. Nordover Chesapeake Bay fikk vi motvind, så det ble mest motorseiling denne dagen. Det eneste som satte spor denne dagen var
flueinvasjon. Enten var vi bare uheldige, eller så må vi ta det som et hint og vaske båten... de var overalt!
Vi ankret opp ved Gwynn Island like før det ble mørkt og fortsatte neste dag. Først hadde vi tenkt å ta båten på land og bunnsmøre den i Annapolis på tirsdag. Etter å ha snakket med blant annet kapteinen på "Happy Feet " har vi bestemt oss for å ta båten opp på Solomons Island, og ligger nå her i Spring Cove Marina. Båten skal opp i dag og uti igjen i morgen.

Solomons Island er igjen et utrolig koselig sted med en rik historie. Rett i nærheten har de et av verdens rikeste fossil-strender. Tror nok at vi er glade for å være her før
båtsesongen tar til, for dersom det skulle vært folk i bare 10% av båtene her ville det vært trengsel på bryggene. Vi telte nesten 10 marinaer på en nautisk mil!

Steinar kom akkurat inn og ber meg legge til at Hampton ikke bare var bare-bare... Han skiftet både motorolje, oljefilter og alle tre dieselfiltrene om bord på Minerva.

I dag skal vi ut på sykkeltur mens vi venter på flo i ettermiddag slik at båten kommer inn til kranen, det skal bli godt å trø litt igjen.