05.12.16 ARC Dag 16

Mon 5 Dec 2016 12:26
Posisjon kl 10.00 UTC-2 13:59.82N 41:28.68W

Vind nå: 9-11 m/s E.
Bølgehøyde: 1,5-2 m fra E, fortsatt huskestue!
Himmel: Sol i dag
Gjenværende distanse: 1133nm
Gjennomsnittsfart akkumulert: 5,7 knop
Gjennomsnittsfast siden siste rapport: 6,0 knop
Seilføring: Fortsatt Stor 2 rev og fokk.
Fisk: ikke fisket på en stund.

Tanker fra gårsdagen, 04.12.2016- Dag 15 Søndag

Espen:

Etter at vi hadde passert Kapp Verde og mente vi hadde kommet inn I passatvinden, så vi for oss herlig og problemfri seiling. Men da var sannheten nærmere et lite mareritt og vi (frøken utolmodig Mari og herr utolmodig Espen) forbannet dette "så fantastiske" med downwind sailing. Problemet da var at det var for lite futt (5-6m/s) og svært dansende vindretning fra SE til NE flere ganger I timen, slik at kurslinja vår så mer ut som den gjør på kryss enn på lens. Og verre ble det på natten da vinden gjerne løyet ned til 3-4 m/s så seil og bom og alt står bare å slår…. Så tunge som vi er nå, og med den sjøen vi har gjør ikke vi særlig god fart I slike forhold.

Men nå er det altså andre boller. Nå har det blåst 8-11 m/s dønn østavind I 3 dager, og vi har ikke rørt et skjøte en centimeter. Storseilet står dønn I ro langt der ute på babord godt holdt på plass av bombrems og preventer, og fokka står og jobber foran der igjen. Med denne vindstyrken litt inn fra siden bakfra klarer vi å holde god driv. Arne, altså autopiloten, har fått instrukser om å styre slik at vi får vinden inn på styrbord skulder hele tiden. I slike tider er det å være på vakt svært lett. Om dagen har vi kost oss med mye deilig mat, og har fått det får vane og spille "iKnow", et spørrespill, etter middag. Om kvelden sitter man gjerne litt oftere alene I mørket med hodelykt og en bok, eller sjakkbrett, eller rett og slett dupper av. Forutsetningen er at man holder utkikk etter andre båter på horisonten og I kartplotter, samt følger med på at vinden og kursen er relativt uendret.

Men så lurer vi på en ting som vi ikke klarer å finne svar på. Det er så mye tang her! Ja, tang, som driver I overflaten I endeløse årer. Den er gyllenbrun, svært fintakket og overalt. I flere dager har havet vært farget av denne planten, så vi lurer fælt på hvor den kommer fra. Det er jo godt over 5000m dypt her, så den kan vel ikke være "lokal"?

Karoline:

Hva har skjed I dag da? Det er jo mye sjø for tida, så jeg får egentig ikke gjort så mye. Håper det roer seg ned snart så jeg kan trene litt igjen :)

Det har jo vært mye fokus på meg og Espen de siste dagene. Vi har innført kjærestetid, og det trengs! Men, vi må jo ikke glemme mannskapet vårt, de har jo tross alt deres kjærester så langt unna som I Norge. De savner jo dem mye begge to, men er veldig glad for at de kan sende et par epost med dem I løpet av overfarten. Altså vi driver jo med noe som ikke svært mange driver med. Vi er fire personer som er så langt unna land som mulig nå, at man savner de der hjemme og komfor skulle bare mangle. Men vi har det da fint for det, stinkende som vi alle er. De der putene vi har på dekk, er så slitte nå og fulle av salt og svette at det er nesten bedre å sitte uten :p

Nå har vi akkurat passert 2000 nm, da er det ca 1150 nm igjen!

Mari:

Heisann bloggen! Dagen I dag har vært nokså lik som I går egentlig. Det er fortsatt mye sjø, så litt halvslitne er vi. Jeg er spent på om jeg blir dårlig I morgen når jeg skal være mother. Har vært mye nede I dag, men har stort sett ligget I ro, og det er ganske anderledes enn å stå og kokkelere. Ellers er jeg til mind innstilt på at vi på en måte ikke har så langt igjen, men så har vi jo egentlig et stykke igjen så jeg må prøve å legge fra meg det! Jeg har begynt å glede meg til en ordentlig dusj, å drikke kaldt vann fra et glass og å ha rene klær (det eneste som er rent Igjen I skapet er truser og ulltøy, hvorav førstnevnte jo er veldig bra, mens sistnevnte er like nyttig som en rund terning). Men så gruer jeg meg litt til å komme til land også, for man kan bli sjøsyk da også! Eller landsyk? Dag 2 I Las Palmas da vi var på Farewell party (på land) syntes jeg nemlig at det gynget!! Etter 24 timer ombord I en fortøyd båt I havn!! Tenkes hvordan det blir etter mer enn tre uker på åpent hav! De andre kommer til å le godt hvis jeg blir dårlig på land, ettersom jeg hittill  er den eneste som ikke har kjent på sjøsyken ombord (bank I bordet).

Andreas:

I løpet av de siste dagene har vi virkelig hatt vinden med oss! Med 9 - 10 m/s I ryggen gjør vi god fremgang og det er deilig I og med at vi fortsatt har et stykke igjen. Mange av de andre båtene som har nordligere ruter en oss driver av gårde I vindstille forhold og jeg er glad det ikke er oss. Men med vind kommer bølger og det begynner vi å merke. For min egen del har sjøsjuka sneket seg litt tilbake og jeg merker at "alt" er litt slitsomt. Varmen tar også litt knekken på overskuddet og nattesøvnen, men moralen er på topp og det er fortsatt fint å være på tur! Ukulelen har fått ligge litt, men vi har noen dager på rad spilt et spørrespill hvor det er minst like viktig å gjette om de andre spillerene klarer spørsmålet som å svare riktig selv. Veldig gøy, men litt frustrerende å få minst poeng når man er den eneste som kan svaret! Ikke det at det skjer så ofte.