28.05.17 Statusrapport 5

Klokkeslett: 12:00 LT / 14:00 UTC
Posisjon 35:34.51N 49:27.02W
Tid underveis: 4d 18h 40min

Vind nå: 12-14m/s TWD 217. Går opp og ned i perioder.
Sjø: 2-3m grov og uryddig sjø. Mye rulling og dansing…
Himmel: Tett skydekke og lett nedbør. Vi er nok akkurat i den fronten på slutten av dette lavtrykket, i følge dagens GRIB-fil.
Barometer: 1018
Luft-/Sjøtemp: 23 / 19
Sikt: Dårlig

COG: 070
SOG: Ca 8 kts
Vanndist: 815 nm
Utseilt o/grunn: 808 nm (44 %)
DTD: 1016 nm
Total distanse: 1824 nm
Samlet omvei over grunn: 25 nm (1,4 %)
Samlet strømpåv. +mot/-med: 7 nm/0,1 kts (1 %)
TTD (på VMG12H): 5d 12h
ETA (Lokal tid): 03.06.17 Tidlig morgen

LOG24H: 181 nm
VMG12H: 7,7 kts (92 nm)
BSP avg: 7,1 kts
Samlet framdrift for motor: 0d 0h 0min (0 %)
Seilføring: Et rev i stor og hardvindsfokk. AWA 150gr. Har under hele denne perioden rigga opp både styrbord checkstag (pga kutterstaget) samt lensetakler, så riggen står som en påle.
Kommentar: Nå er vi inne i døgn 2 av dette været. Vi begynner å bli fornøyd nå, så vi har tatt en prat med Kong Neptun og gjort en avtale om bedre forhold utover dagen. Så nå gjenstår det og se om han holder sin del av avtalen. Samtidig er det jo veldig gøy at det går så fort! Mannskap og båt er like hele og ved godt mot selv om det ruller fælt og holder på. Vi ser frem til "full tuna dinner og atlanterhavskos" ;)

Tanker fra forrige døgn, Lørdag 27.05.2017, Dag 5

Espen:
Jeg får gi litt skryt til våre flinke rormenn og rorkvinne her ombord! I dag har det blåst opp en del mer enn vi har hatt tidligere, og det var vi jo forsåvidt forberedt på. Vinden har smakt på 15 og 16 m/s, men på det jevne har det ligget rundt 10-12m/s. Vi har håndstyrt det meste på dagtid, fordi bølgene har bygd seg opp til å bli ganske store. Det kan være litt krevende å håndtere, både for autopilot og oss tobeinte - altså, bølgene er et større problem enn selve vindstyrken - men et medlem I mannskapet har jaggu meg blitt litt eplekjekk etter at vedkommende satte denne turens foreløpige fartsrekord på 12,9 knop surfende nedover en stor bølge. Ja, det er han med alle gudbrandsdals-parodiene..! Så nå forsøker vi alle sammen å slå den rekorden, for å jenke han ned en smule. Når Karoline står til rors hører vi 'jiiiihaaaaa' både støtt og stadig, og da forstår vi at det må gå unna. Hun står foreløpig med annenplass på 12,0 knop. Da Frederik er kommet på vakt, har vi valgt og falle av noe, fra AWA 120 til 150, for ta bølgene bedre, og for å jobbe oss en smule nordover igjen. Resultatet blir at det trolig er lengre mellom hver fartsrekord. Men 11 knop ser vi både støtt og stadig! I dag var altså en slik dag hvor kapteinen påla alle som var ute å til en hver tid være kroket fast I båten.

Ellers vil oss påstå at dagens høydepunkt var da loggen runda 20.000 seilte nautiske mil! Og det instrumentet vårt som viser den tellinga hadde bare plass til et ettall på titusen-plassen, ikke et totall, så da gikk den over til '0000' istedet for 20.000. Så I dag ble Marlene født på ny..! Vi har konkludert med at vi får teipe på et totall foran de fire synlige sifrene:) Det hele er foreviget på film, og vi skålte I brus alle mann på denne store dag!

Nattevakta mi I dag, fra 00-03 er, pussig nok, alltid en favoritt, og et skikkelig 'feel alive-moment'. I natt er det mer sjø enn hva det pleier og være, men det er også masse morild! Kjølvannet strekker seg 10m bakover I et gnistrende stjernedryss, og ser man forover på hver side av båten lyser fartsbølgene på hver side opp I en sterk hvit/neongrønn farge. De bølgene rundt oss som bryter ser man også veldig tydelig, nettopp av samme grunn. Det kom litt regn også, men med god musikk på ørene, bena godt planta I cockpit, vesten på, selen kroket fast og med blikket vendt forover, er det en herlig følelse og se Marlene fosse frem I nattemørket!

Karoline:
I dag var været bygd seg betraktelig opp som Espen skriver. På Dagvakten min fra kl 10-14 ble det håndstyring hele veien. Da vi startet denne turen i fjor sommer syntes jeg sånt vær som vi har nå var litt skummelt. Båten går mye frem og tilbake og når den blir tatt av en stor bølge er det bare å følge med den som best man kan. Nå synes jeg dette går helt fint og jeg synes det faktisk er litt gøy å stå til rors. Det som er ikke er gøy er å lage mat, for man vet aldri om det kommer en stor bølge og tar oss eller ei og da blir alt man evt. Lager sølt utover hele kjøkkenet. Real turmat er helt konge og da holdes også maten seg inn I posen, I stedet for å ha maten servert I en bolle hvor alt plutselig bare kan fly ut av bollen mens man spiser. På nattevakten min var det fortsatt mye sjø og vind, men da fikk Arne styre det meste av tiden, jeg styrte til det ble helt mørkt(kl 22), men så fikk Arne overta. Arne klarte faktisk en surf på 12,4 knop I en bakke, så da slo han jo min rekord og nesten Rusten sin også, hehe. (Arne er autopiloten vår)

Selv om det var mye sjø har Frederik fått vaska cockpit og Kristian og Frederik tatt en stor oppvask og vaska kjøkkenet. Veldig flinke er de :)

Frédérik:
Etter fartsrekorden som de andre nevner er det på sin plass at Kristian blir dermed kalt "HurtigRusten"!

Under vakta mi, I 16 tiden, så jeg plutselig 2 skygger under vannet komme rett mot båten. Jeg følgte spent på hva dette kunne være.. Og plutselig hoppet to delfiner opp og hilste på. De var litt beskjedne denne gangen da det kun var det ene hoppet de ville vise denne gangen. Men kanskje vi ser får se mer av de på denne delen av havet! Det hadde vært fint!

Vi møtte også på en megacargo litt tidligere på dagen. Den var 330m og 40m bred. Med andre ord et monster! Det er litt kjekt å se andre båter fordi da føler vi oss ikke så alene ut på her.

Kristian:
Litt mer varierende forhold i dag. Derfor ble det null fisking, dermed ingen fisk til maten i dag heller.

For nesten 30 min siden var min siste vakt for dagen ferdig. Vinden og spesielt bølgene har økt utover kvelden og da har jeg brukt de siste 25 minuttene på å åpne to bokser med hermetisk pai, tent på gassen i ovnen og satt 2 stk pai til steking.

Ny personlig fartsrekord ble det på morgenvakt i dag, 12,9 knop. Kveldsvakten ble kjørt 100% på autopilot på grunn av forholdene, den har nok fortsatt et lite overtak på meg rent teknisk, men den er litt treg I reaksjonen, så det blir bra med gynging. Litt for mye tydeligvis for da jeg var ferdig og skulle lage mat var alle våkne. Vi får håpe vinden stabiliserer seg og bølgene roer seg litt ned til i morgen, så kanskje det blir litt greiere da.