26.05.17 Statusrapport 3

COG: 088
SOG: Ca 7 kts
Vanndist: 458,3 nm
Utseilt o/grunn: 455,6 nm (25 %)
DTD: 1356 nm
Total distanse: 1811,6 nm
Samlet omvei over grunn: 12,6 nm (0,7 %)
Samlet strømpåv. +mot/-med: 3 nm/0 kts (1 %)
TTD (på VMG12H): 10d 6h
ETA (Lokal tid): 05.06.17 Ettermiddag

LOG24H: 149 nm
VMG12H: 5,5 kts (66 nm)
BSP avg: 6,8 kts
Samlet framdrift for motor: 0d 0h 0min (0 %)
Seilføring: Nettopp tatt et rev i stor'n, full fokk. Men bytter nok til hardvindsfokka snart. Forbereder oss for tiltakende vind i ettermiddag og natt
Kommentar: Vi har stilt klokka 1 time frem, så nå lever vi i UTC-2 timer, tilsvarer 4 timer bak Norge.

Tanker fra forrige døgn, Onsdag2 25.5.2017, Dag 3

Espen:
Nok en fartsfyllt dag - I alle fall frem til kvelden. Det ble en periode rundt kl 12-14 noe mer vind, men mest av alt en del mer sjø. På det jevne rundt 2m antar vi. Men det var kortvarig, for det ble roligere igjen da Frederik kom på vakt. Karoline hadde et par skikkelig surfs, helt oppe I 12 knop, men mye rundt 9-10. Det var veldig gøy, men et kjært medlem ombord taklet ikke den moroa.. Slepegeneratoren fikk nok for mye julig I det kjølvannet fosser og vi dreier litt på rumpa frem og tilbake mellom bølgene, så akslingen som driver generatoren sprakk og deretter knakk av nede ved festet mot propellen. Det er en glassfiberaksling, så den har nok ikke tålt så bra sideveis belastning. Jeg pleier å huske å ta den ut I slike forhold, men denne gangen ble det glemt. Og dumt er det, for den ga oss overskudd på strøm hele veien! Nå må vi belage oss på å motre litt hver dag for å lade batteriene. Vi har ikke helt gitt opp mulighetene for å forsøke å reparere den, men vi må utsette det til litt roligere forhold. Den står upraktisk og kronglete til bak på hekken, og I denne sjøen er det vanskelig å holde balansen stående oppreist der borte. Blir det havblikk en dag, finner vi frem epoxy og litt glassfiber og gir det et forsøk. Det gjelder bare å få avstivet akslingen godt igjen, og feste adapteret mot propellen på nytt.

Ellers merker vi at vi er på vei mot portugisisk territorium da deres marine er meget tilstedeværende på disse farvann. Det kryr av krigsskip her! Type Portugisisk… Så ja, altså maneter..!! Vi lurte fælt på hva disse rosa-lilla-gjennomsiktige blærene med en skikkelig hanekam var som fløt rundt oss over alt. Litt diskusjon ombord om hva det kunne være, men vi fikk oppklarende svar av Sofie. Det kom også en seilende, for det virker virkelig som at de bruker den hanekammen sin til å seile med, veldig nærme båten, og da kunne vi tydelig se mørkelilla tentakler og manet-"kropp" under blæren under vann. De vi ser er ikke spesielt store - anslagsvis 5-20cm stor blære. Men de kan være veldig giftige. Tror ikke det blir bading her med det første…

I dag observerte vi også et typisk fiskeredskap! Et stor rød blåse, og 2m til siden en blåse med et 1m høy pinne. Antar de hang sammen. Akkurat slik vi ser I kystnære strøk. Men her ute..?? Ingen som setter garn 3 dager fra land på 5000m vel? Den har vel slitt seg løs antar vi.

Karoline:
I dag har det vært en fin dag! På dagskiftet mitt hadde vi mye vind og ganske store bølger og jeg surfet avgårde I 12 knop I nedoverbakkene. Ihaaa! Det var skikkelig gøy. Det er litt av en følelse når det plutselig går fra 7-8 knop til 12 og man kjenner bølgen dra oss fremover.

På nattskiftet mitt er det mye roligere. Det er mye mindre vind og bølger, men det er egentlig greit, for det er vanskeligere å håndstyre på natta.

Jeg tror Frederik har begynt å sove godt på båten I hvert fall, for han snorker så det durer I båten nå, hehe :p

Ellers går det bedre med såret mitt, jeg er ikke like hoven nå, så håper det er på vei ned, det gjør fortsatt vondt, men ikke like vondt som I går.

I dag har jeg sovet mye på dagen, jeg er fortsatt trøtt, men det kommer seg vel snart tipper jeg. Vi har jo ikke seilt mer enn to og en halv dag, så det er vel ikke så rart. Det føles som lengre, men det er vel fordi vi nettopp kom frem til Bermuda.

Frédérik:
Vi dundrer fortsatt av gårde I god fart på autobahnen mellom Bermuda og Azorene. Det som er greit er at vi slipper så mange forbipasseringer da det er sjeldent å se en båt I horizonten. Ryktet sier at vi har rundet over 25% av distansen allerede.

Under vakta mi begynte fiskestanga plutselig å bøye seg og lage lyd. Det var tydelig at det var noe på kroken. Karo og Espen lå å sov og Kristian måtte først ta på redningsvesten før han kunne hjelpe til. Når alle var klare til å få denne fisken opp og fokka var rullet inn, og moroa kunne begynne så…slapp fisken.

Som Karo sier har jeg begynt å sove veldig godt på båten, Espen måtte riste meg kl. 02:45 da vakta mi begynner kl. 03.Jeg var trolig I dyp søvn.

Jeg lurer hvordan det går hjemme..jeg tenker masse på dere.
Jeg lurer også på hvordan det går med NBA sluttspill!!

Kristian:
Dagen startet I omtrent samme tempo som onsdagen sluttet. Utover dagen og mot kvelden ble det noe mer vind og en god del mer bevegelser I sjøen. Da går tempoet på båten også litt opp og ned, min rekord står foreløpig på 10,3knop.

Ettersom katpein Espen stoler på oss nybegynnere får vi egne vakter, det er helt ålreit for da blir det mer hvile. Min første vakt begynner da kl. 0600, I dag hadde sola stått opp allerede. Det ble altså ingen solopppgang å se for meg i dag.

Fredrik hadde vakten før meg, så før han la seg skulle jeg vise han hvor på maskinen man kan se tidene for soloppgang og -nedgang. Da vi gjorde dette skrudde autopiloten seg av og før vi fikk summet oss dreide båten 90 grader av kurs. Da tok det ikke lang tid før Espen var på dekk og lurte på hva vi drev med og truet med å gjeninnføre overlappende skift. Vi ble til slutt enige om at det ikke var nødvendig :)

Ellers fikk vi bare nesten fisk, så heller ikke i dag ble det noe særlig kortreist mat på tallerkenen.