17.05.17 BVI-Bermuda Fremme!

Posisjon 32:22.74N 64:40.44W
Tid underveis: 7d 2h 30min

Vind nå: 1 m/s NV
Sjø: Flatt, turkist vann!
Himmel: Skyfritt og strålende sol
Barometer: 1026
Luft-/Sjøtemp: 28 / 23
Sikt: Meget fin utsikt:):)

LOG: 935 nm (100 %)
DTD: 0 nm
Total distanse: 935 nm
Samlet omvei: 89 nm (10,5 %, hvorav 57nm som følge av lenger rute, og 32nm som følge av samlet motstrøm)

LOG siste 24H: 119 nm
VMG siste 12H: 4,7 kts (56 nm)
BSP gj.snitt: 5,5 kts
Samlet framdrift for motor: 2d 19h 25min (40 %)

Tanker fra forrige døgn, 17. mai 2017. Dag 8 Onsdag:

Espen:
Gratulerer med dagen! Natten var preget av vekslende vind, stort sett NØ, men etterhvert løya det helt, så vi motra mye av tiden. Utover morgenen ble det et lite drag, men seil+motor ble siste form for seilføring inn mot Bermuda. Som alle dagene våre på turen over, var det en flott dag, solen kom opp og sto høyt på himmelen. Plutselig ser vi land! Nå næmer vi oss! Kl 11 fikk vi kontakt med 'Bermuda radio' - de driver nærmest overvåkning av hele kystområde rundt Bermuda vha AIS og Radar, og ikke får man komme inn I havna om man ikke har sendt inn et skjema på forhånd, med alle skips- og mannskapsdetaljer. Evt vær forberedt på å gjøre hele den prosessen over VHF. "Marlene, Marlene Marlene, this is Bermuda Radio. You have clearance to enter St Georges Harbour. Go straight to Ordenance Island for customs clearence. Welcome to Bermuda!". Turkist blått over alle revene, speilblankt vann og masse fargerike hus med hvite tak møtte oss I det vi jobbet oss innover kanalen til St Georges. Klokken var midt på dagen, alle var våkne og utvilte, og nettopp blitt servert en deilig eplekake I regi av Marte på denne nasjonaldagen. Vi var glade og fornøyde!

Turen ble noe lenger enn beregnet, men det er ikke så rart med tanke på den svake vinden vi har hatt. Fra rapportene regner jeg ut et gjennomsnitt på ca 4,5 m/s I vind, og det er litt I minste laget for at vi skal få noe særlig fart ute på havet. Men det spiller ingen rolle, alle har gjennom hele turen vært glade, fornøyde, motiverte, lærevillige, mette og utvilte, og jeg tør påstå at det har vært en suksess! Tusen takk for innsatsen til alle sammen, og vel blåst!

Karoline:
Gratulerer med dagen alle sammen! Dette ble en anderledes 17.mai feiring som de andre har skrevet om, men jeg synes det ble en bra og koselig feiring. Det at vi både fikk hatt den på båt og på land på et helt nytt sted etter dager på havet, gjør det vel enda mer spesielt.

Jeg må si jeg følte meg litt sånn svimmel da vi kom frem, men sånn er det alltid når vi går på land etter en lang seilas. Bermuda ser veldig fint ut av det vi har sett til nå, men I morgen skal vi prøve å utforske mer etter vasking av båt. Det kunne vi jo ikke gjøre I dag som det er 17.mai!

Temperaturen her på Bermuda er MYE kaldere enn I Karibien, shit man. Vi har seilt 14 grader nord, så det er jo ikke så rart, men I går frøs både jeg og Espen da vi var ute og spiste. I morra blir det bukse og genser, kanskje en jakke på kvelden! Asså vi er jo vant til 25-30 grader, her er det 20-25 grader. Vi har nok blitt litt for vant med varmen, hehe. Jaja, er jo ikke akkurat det verste problemet. Det er nå varmt og flott her på dagen.

Jeg er I hvert fall veldig fornøyd med å komme frem, ble jo litt lenger enn planlagt, men det gjorde ingenting, det har vært en veldig bra tur. Vaktsystemet fungerte veldig bra for oss som var I det, men om det var så bra for Espen må vi drøfte litt før vi lager vaktplan for neste etappe.

Tusen takk til Stine og Marte som ville være med oss på denne etappen, dere har vært kjempeflinke på alle måter <3

Marte:
Vinden hadde løyet like etter jeg gikk av kveldsvakt så motorduren hadde vart gjennom hele natten, men varslet ihvertfall om at vi fulgte korteste veg til Bermuda. Morgenvakten min 17. mai startet med tilnærmet vindstille, men etter en drøy time hadde vinden tatt seg opp til 4-5 m/s og da var meldingen å vekke kapteinen så vi kunne prøve å seile. Det ble imidlertid et kortvarig forsøk, for vi ble dratt en del av kurs, og vinden hadde ikke tenkt å være stabil nå heller (kun stabilt ustabil)… Vi skrudde derfor på motoren igjen, men fant ut at det funket bra å motorseile som ga oss noe høyere fart enn den vi vanligvis motrer på med lavere motorpådrag. Dessverre var den evinnelige motstrømmen som har fulgt oss mye av turen også tilstede denne nasjonaldagmorgenen.

Land i sikte før frokosten ble inntatt med deilig nybakt brød, eggerøre og tunfisksashimi. Synging av 17. maisanger og baking og spising av eplekake mens Bermuda vokste seg større og større. Og siden innsjekking kun er mulig på et sted, mens vi seilte langs hele øya, og til og med litt forbi for å runde en bestemt bøye før vi fikk seile mot land. Vi kom heldigvis rett foran et cruisebåtfølge, hvis ikke ville den noe omstendelige innsjekkingsprosessen fort tatt et par timer til… Bobler og lunsj ble nytt tilbake i båten, før det ble en skikkelig runde med vasking av hår og kropp. Så kom finstasen på og vi dro inn til land og fikk være litt asosiale på internett før vi spiste en deilig middag, der Karoline delte en bananasplitt til dessert med meg, så jeg fikk is på 17. mai. Det ble en annerledes, men veldig hyggelig 17. mai.

Alt i alt synes jeg dette har vært en super tur og jeg er veldig glad for at jeg fikk muligheten til å bli med :)

Stine:
Da jeg våknet før nattskiftet var motoren igjen satt I arbeid. Vinden hadde forsvunnet igjen(!), men på en annen side så var det litt greit også, for da var vi I hvertfall på vei direkte mot Bermuda. Det var tydelig at det ikke bare var vi som hadde gitt opp seilingen for natten, for foran oss hadde vi to seilbåter som begge holdt samme kurs rett opp innsjekkingshavnen på Bermuda. Utover natten så jeg også et godt tegn på at vi nærmet oss, nemlig lysene fra fyret på sør-vest siden av Bermuda sveipet rundt I det fjerne.

Da solen begynte å melde sin ankomst var min vakt over og det bar rett I køya for et par timer søvn før frokost. Frokosten ble inntatt nesten som planen, tunfisken egnet seg ikke helt for sashimi på dag 3 etter fangst, men nybakt brød og eggerøre ble det sammen med sang av både nasjonalsangen og Norge I rødt, hvitt og blått. Det var fortsatt noen timer til vi kom frem til Bermuda, så da ble det tid til enda litt mer hvile før vi begynte å rydde I båten. Da vi kom frem ble det en omstendelig prosess med innsjekking av mannskap og båt, før vi la oss op svai utenfor St.George town. Da ble det nok et godt tunfisk måltid inntatt sammen med noen glass musserende vin, og vi skålte for både godt mannskap, bra tur og Norge. Hurra!