16.05.17 BVI-Bermuda - Statusrapport 6

Luft-/Sjøtemp: 25 / 22
Sikt: Svært god

COG: 005
SOG: Ca 4,5 kts. Ca 0,7 kts motstrøm igjen..
LOG: 783 nm (85 %)
DTD: 137 nm
Total distanse: 920 nm
Samlet omvei: 74 nm (8,7 %)
TTD (på VMG12H): 1d 3h
ETA (Lokal tid): 17.05.17 1100

LOG siste 24H: 151 nm
VMG siste 12H: 4,9 kts (59 nm)
BSP gj.snitt: 5,6 kts
Samlet framdrift for motor: 2d 2h 50min (36 %)
Seilføring: Fulle seil, AWA 35-40gr. Ble aldri mer enn 11 m/s i natt. Løya gradvis ned til 4-5m/s til soloppgang. Markant vinddreining mot nord 40 gr på slaget 06 i morges, da passerte vi en tydelig front i skydekket.
Kommentar: Holdt kurs 355 helt til kl 06. Deretter tvunget noe mer østlig. Håper vi har klart å ta høyde nok. Vindroret styrer oss på fast vindvinkel, så vi får bare dreie med din vinden tar oss!

Tanker fra forrige døgn, 15. mai 2017. Dag 6 Mandag:

Espen:
Det enkle er ofte det beste! Tingenes tilstand er jo i relativt mye bevegelse når for tiden som vi får seilt og har fått litt mer sjø. Skoene jeg har brukt lenge, fine seilsko, er blitt helt udugelige, fordi sålen trolig er slitt og er nå veldig glatt. Crocks derimot fungerer som bare det! Sitter som støpt på dørk og dekk, tåler vann, og lette å få av og på. Tips ass!

Midt I mellom morgenkaffen og frokosten uler det endelig I fiskestanga igjen! Denne gangen hadde vi litt mer suksess - ingen bilder ble tatt før fisken var dau - og alle har allerede blitt drillet I hva som skal finnes frem for å få fisken ombord. Vi fikk opp en 6kg Skipjack Tuna, en nydelig, stram og fast fisk med skikkelig rødt tunfiskkjøtt. Den kjennetegnes med markante svarte, langsgående striper på undersiden. Så nå gleder vi oss til sushi og fiskemiddager!

Vinden har vært med oss I hele dag, og vi har seilt på en slår først på 140AWA, men gjennom dagen har vinden gradvis dreid mer på vest så vi har den tvers nå I ettermiddagstimene. Er meldt at det skal dreie enda mer og over på nordvest I morgen tidlig og tilslutt dønn nordavind tirsdag og natt til onsdag, så vi har tatt sikte på å nå et punkt et stykke sørvest for Bermuda for deretter å dreie av østover med vinden etterhvert som den endrer seg. Så hvis noen var bekymret for om vi I det hele tatt vet hvor Bermuda ligger, så kan dere ta det helt med ro - vi jobber med en slagplan her, så er det bare å se om det var klokt eller ikke I ettertid:)

Ellers er det bare god stemning å melde om. Alle har funnet sine rutiner ombord, vi spiser bra og koser oss I sola. Litt mer behagelig temperatur ombord I dag ettersom vi opplever litt mer vind over dekk. Duogen slutter ikke å imponere, nå I ettermiddag gjør vi 7-8 knop gjennom vann, og vi går I overskudd på strøm med autopiloten I drift. Det ligger an til ankomst St Georges Town på Bermuda en gang natt til eller tidlig om morgenen 17.5.

Karoline:
I dag har det vært en bra dag. Mitt første skift var det bra med vind og faktisk litt medstrøms. Digg at det går litt unna fremover :)

Av en eller annen grunn sto jeg opp litt tidligere enn det jeg pleier. Det ble morgenkaffe og kjeks på alle mann og midt I kaffen går fiskesnella. Eapen tar fiskestanga, jeg løper ned for å hente den store baljen, Stine finner frem håv og klepp, Marte tar opp slepegeneratoren. Jeg og Stine drar inn fokka og jeg tar roret og går så lavt som mulig for å ha minst mulig båtfart. Etter litt teamarbeid på å dra inn fisken får vi den endelig til sida av båten og Espen får fanga den med håven og tatt den med kleppen. En fin tuna. Gøy! Gleder meg til sashimi I morgen :)

Nå er jeg på vakt, og nå har vi litt motstrøm igjen. Er det et nattfenomen eller?... Det går I hvert fall fortere enn I går natt, da det blåser mer og vi har vinden mer på tvers.

Ellers ble jeg litt mørkeredd akkurat nå, da det virkelig er bekmørkt ute og jeg hører på en litt skummel bok….hem

Marte:
Nytt fiskelykketegn: Flyvefisk på lugaren gir god fiskemorgen! Da kapteinen stod opp i halv sjutiden og gikk for å kle på seg fant han en stakkars flyvefisk i lugaren foran. Det hender med jevne mellomrom at vi finner en flyvefisk på dekk, men denne luringen (?) hadde klart det kunststykket å komme seg inn gjennom en halvåpen luke. Ikke lang tid etter at fiskesnøret var sluppet ut, mens hele besetningen satt med morgenkaffen og øvde på 17-maisangtekster, hvinte det plutselig i fiskestangen. Fisken ga skikkelig tøff motstand i starten og vi innstilte oss på en lang kamp, men etter relativt kort tid ble det langt lettere å få dratt snøret innover og vi så at det ikke var den karekteristiske grønnfargen til mahi mahien, men en passelig stor tunfisk av et eller annet slag.

Fokuset var stort hos alle at denne fisken skulle ombord og bli der, og itillegg var det ønske om å prøve å unngå å få hele cockpit full av blod og gørr. Filiteringen ble derfor foretatt foran på dekk. Espen filiterte, mens jeg prøvde etter beste evne å holde den sleipe fisken mest mulig stille, men først og fremst ombord, i bølgene. Det var mer enn en gang jeg så for meg at fileeten skulle seile av fjøla og over ripa... Godt hjulpet av god manøvrering av Karoline, så vi slapp unna en del av de største bølgene, kom all det nydelige røde tunfiskkjøttet inn på kjøkkenet og i kjøleskapet. Nå gleder vi oss masse til frotsing i nydelig tunfiskkjøtt de neste dagene :)

Ellers har det blåst ganske bra hele dagen, og siden det var meldt økning utover ettermiddagen og hvelden tok vi et rev. Etter en halvannen time av kveldsskiftet mitt kom denne vindøkningen og vi lå jevnt opptil 10 m/s. Selv etter vi dro inn fokka en del gjorde vi 8 knop etter dette.

Stine:
Vind, sol, medstrøm og FISK! For en dag! Under morgenkaffen etter litt allsang av "Norge I rødt, hvitt og blått" så kom lyden av at fiskesnøret ble dratt raskt ut. Fisk på kroken - og denne gangen skulle den ikke få lov til å rømme. Alle visste nå hva som måtte gjøres og utstyr som skulle finnes frem. Ved hjelp av skikkelig teamarbeid klarte vi å få Tunfisken ombord, og det var strengt forbudt å ta bilder før vi var heelt sikre på at fisken var død. Marte og Espen gjorde en fenomenal innsats med å filetere fisken, så nå gleder vi oss til fiskemiddag I morgen.

Merker nå at livet på Marlene begynner å bli veldig rutinepreget. Vi glemte riktignok å spille Gruble mellom frokost og middag idag pga fisken, men en runde I know etter middag når Karoline sover ettermiddagsluren sin, det fikk vi til. Selv lever jeg i norsk tidssone pga hvordan vaktene mine er lagt opp. Jeg står opp ca 0040 (0640 norsk tid) spiser nattmat (aka frokost) og har vakt fra 0100 til 0500. Kl 0500 tar jeg kanskje en times lur hvis jeg er trøtt ellers så blir det en runde lydbok før frokostforberedelser. Jeg har ansvaret for frokosten ombord, og den serveres ca kl 0800. Da har Marte vakt, og Espen er også våken fra ca soloppgang. Karoline starter sin vakt kl 0900 så hun får servert frokosten litt før det. Etter frokost blir det som regel litt skravling før vi kanskje tar en runde Gruble. Når kl nærmer seg 11-12, trekker vi oss alle litt tilbake og hører litt på lydbok hver for oss (og som regel sovner vel alle av det). Selv tar jeg over vakten fra Karoline kl 1300, og da lager hun middag som er klar kl 14. Etter middag spiller vi som nevnt en runde av spørrespillet "I know", og jeg har også en runde med riggsjekkk, før Marte overtar vakten kl 17. Da går jeg og pusser tenner og legger meg ca 1730 (2330 norsk tid) slik at jeg får noen timer søvn før jeg skal på neste vakt kl 0100. Og sånn går no dagan..