10.12.16 ARC Dag 21

Luft-/Sjøtemp: 30 / 28 C
Sikt: God
COG: 285 gr.
Fart gjennom vann:  Nå 7-9 knop, har klart å holde 7 gjennom natten.
SOG: 7-8 knop.
Utseilt distanse: 2839 nm
Gjenværende distanse: 342nm. Tangering av døgnrekord på 171nm/døgn VMG
Gjennomsnittsfart akkumulert: 5,91 knop
VMG mot mål siste 24t: 7,1 knop
Seilføring: 1 rev i stor, og fokk. Spridd siden kl 0930. Sløra gjennom natta.
Fisk: ikke fisket

Tanker fra gårsdagen, 09.12.2016- Dag 20 Fredag

Espen:

Det var helt ville tilstander I dag morges da vi gikk over fra "nattmodus" til "dagmodus". Vi pleier å ha det litt enklere satt opp med seil på natten slik at vi komfortabelt kan la autopilot styre uten for mye vingling (= ikke platt lens) og kun drive med mindre seilhåndtering, som da I praksis betyr inn eller ut med fokka avh av vindstyrke. Og I det siste har vi klart å gjøre god fart også på natten med slør 150gr relativ vind da det blåser jevnt 9-13m/s hele døgnet. Men da vi gikk over til spridde seil dundra det bokstavelig talt av gårde. Den beste timen snittet på 8,8knop, og toppnoteringene løp fra 11,3 - 12,6 - 13,9 til 14,7 knop! Det var helt sykt fett!

Apropos alene på atlanteren.. I dag var vi også hele formiddagen på kollisjonskurs med en Hallberg Rassy 48, også ARC-båt, og vi passerte hverandre så nærme at man omtrendt kunne rope til hverandre. Men etter tre uker på sjøen var ingen av båtene  tydeligvis lenger vandt med folk, så det forble stille på VHF'en.. Han var italiener…

Også har vi gjort noe av det koseligste Karoline vet - nemlig juleverksted med julemusikk, kaffe og pepperkaker::):)

Karoline:

I dag hadde Espen satt opp spridd fokk I løpet av morraskiftet sitt og da jeg skulle overta kl 10, var jeg egentlig ikke så gira på å håndstyre I 4 timer, så Espen tilbød seg og hjelpe meg, så vi tok 30 min på og av I fire timer, takk kjæresten min :) Asså vi kunne jo dratt inn den spridde fokka, men det var vel Espen som vil ha den ute, og da ville han heller være med å styre enn at jeg skulle ta den inn :p Arne, autopiloten greier ikke å styre når vi har spridd fokk og så mye sjø, og sjø fra alle kanter som nå. Da er det kun håndstyring som fungerer og full konsentrasjon, det er og lett å få bakk I den spridde fokka, så vi pleier ikke ta ut hele, for å unngå dette. Det som er kjipt når vi håndstyrer for mye er at det begynner å knirke I roret… Kjipt!

I dag arrangerte jeg juleverksted på ettermiddagen, det var koselig. Vi hørte på julemusikk og spiste pepperkaker og både Espen og Andreas lagde noen veldig fine figurer. :)

Etter juleverkstedet fikk jeg urinveisinfeksjon, eller altså jeg hadde kjent det i et par dager, men da kom det skikkelig. Jeg prøver meg på kun tranbær nå først, så har jeg på meg shorts I tillegg til truse. Blir det verre må jeg ta en antibiotikakur, men jeg har egentlig ikke noe lyst til det. Det er jo fuktig, salt og skittent overalt, så det er ikke rart at det kom da jeg jo sliter litt med det. Jeg ble også helt utslitt på kvelden, så Espen tok to timer av kveldsskiftet mitt og Andreas en time, tusen takk gutter :)

@Mari: Gleder meg til å dusje på alle resturantene vi skal på :p Håper de har varmtvann

Mari:

Fy søren som vi fosser av gårde!! Vi setter ny døgnrekord for hver dag som går, og nå ser det ut til at vi kommer frem på dagtid den 12.! Vi begynner å se veldig frem til å komme til land! Jeg har bestilt et dørgende kjedelig flyplasshotell fra 14-15 desember på Martinique siden flyet mitt går så tidlig på torsdag og isted leste jeg over bookingbekreftelsen på dette, jeg gjentar, svært triste hotellet og det var fantastisk lesing! Clean sheets and towels, separate bathroom, free wifi and air condition! LUKSUShotell skal jeg på! Tilsvarende tilfredsstillelse er det å lese I reiseboken om St.Lucia og Rodney Bay- der har de masse deilige restauranter, alle med wifi, varme dusjer og folk! Apropos folk, så kom vi så nærme folk vi har vært på 2,5 uker I dag, da vi var på kollisjonskurs med en annen ARC-båt og passerte rett bak han. Ellers har det vært mye vind, god fart og strålende sol! Jeg var ganske trøtt etter middag så jeg sovna som en stein, og gikk glipp av Karolines juleverksted :O :( Men nå er båten pyntet til jul! I Know og nudler til kvelds, jeg tapte…

Andreas:

Nok en sjøsjuk dag om bord på s/y Marlene, men Karoline har virkelig sørget for godt humør og god stemning allikevel med juleverksted og julesanger. Pepperkaker har vi også. Jeg fikk laget en julekurv og en slik papirfigur hvor man bretter arket en masse ganger frem og tilbake og klipper ut en engel eller et juletre eller noe før man drar det hele ut igjen som et trekkspill og plutselig har en hel masse engler eller juletrær eller noe. Jeg forsøkte meg på en stjerne som ikke ble så veldig fin, men I mangel på så mye annen dekorasjon ble den nå hengt opp. Espen klippet ut en hel bondegård av forskjellige dyr, og en seilbåt. Litt overraskende at dyrene ble helt perfekte og seilbåten litt sånn halvveis, men jeg tror ikke vi skal snakke så mye om det - han legger visst litt ære I dette seilbåt-greiene.
Ellers estimeres det omtrent en gang I halvtimen når ankomst I St. Lucia vil bli. Og så snakkes det mye om dusjing og hva man skal bestille på hvilken restaurant når vi kommer frem. Det er tydelig at vi begynner å bli klare for å se land!