GIRLPOWER JUHUUU!!

070708
"54:50.0N 10:30.0E"

GIRLPOWER JUHUUUU !!!!

VI HAR SOLOSEILA FRA TYSKLAND TIL DANMARK!! Som om DET var noe spesielt da... etter å ha seila noen tusen nm rundt halve jorda..

Vi la ut I morres I ganske god bør for det blåste 5 – 10 sek.m inne I havna og gutta var rare skal jeg si dere der dem for rundt på båten og fiksa tau til oss og surra fast ting lissom.. Øyvind sjekka oljetrykket og tørka nedi motoren for at det skulle være pent og fortalte hvor jeg skulle slå av instrumentene osv.. hææ akkurat som jeg ikke visste det lissom etter alle disse månedene hehe..

Neida, de var nok ikke helt trygge, nei for de svirra rundt oss og var ille rare når alt var klart og de skulle hjelpe oss å gå ut på spring .. vi vinka og var sååå klare og både de nye norske I båten bak oss I “ISOGAISA” fra Kristiansund og gutta vinka og hoya alt de kunne.. og vi vinka tilbake og la I vei som den største selvfølge !!!

Runda ut av havna og gikk for motor og så hadde vi medvind og vinden merkes jo ikke da.. så klarna det opp og sola titta fram, vi tok leden ut fra Kiel og la oss helt ute på de røde stakene og Marthe rora sååå fint gitt at Christin og jeg kunne ta oss en kaffe og slappe av litt.. Etter en stund la vi om kursen rett over Kieler bukta og mot Ærøe. Da fikk vi fin seilevind og vi ut med fokka. Fikk en halv knop ekstra der ja.. (Christin er prega av Thea se... hehe)

Noen timer senere og mye kos og prat og servering av rundstykker er vi ved leden inn til Ærøe. Her er det kun en smal kanal å gå på for her er det fryktelig grundt! Vi smyger oss mellom stakene og runder inn I havna Marstal.. her er det 2,5 m men herregud vi som har gått igjennom Holland er jo ikke bortskjemte med dybder akkurat da.. Så var det å finne en plass til Marelia da.. her er det sånne udregelige tømmerstokker der en må binde båten på digre pælær og jeg hater det !! For da snurrer piggen alle veier inni mellom båtene som ligger der.. vi prøvde først å legge oss utapå en tysker for å se oss om etter plass, men da han så at det var to damer som kom bakkende med båten fikk han vel helt sjokk så han kjeppjagde oss!! Nei, han skulle ikke ha noen damebåt ved siden av seg nei.. så vi måtte bare gå da og se om vi fant en ledig bås innimellom alle de andre..vi takka kona for at ho prøvde å hjelpe oss men kællen jagde oss jo .. skikkelig sjarmør gitt...!!

Etter litt leting gikk vi inn I ei rekke med båter og der var det en ledig plass, men med pæler så langt unna at en skulle tru en skulle fortøye I Tyskland.... men dritt heller jeg bakka og svinga piggen inn og la meg utapå en Bavaria som lå fast I pælene så blåste vi I dem.. orka rett og slett ikke å begynne å pese med tau rundt disse elendige pælene, men det gikk så lett som en plett og Christin og Marthe er jo fødte dekksjenter så de fortøya både til styrbord og babord.. og lager spring og fester tau som proffer!!

Men dere skulle sett ansiktene til de I de andre båtene som satt med haka nedpå dørken og glana med full åpning på at ungær og kjerringer kom, bakka og la til uten noe problem da hehehhehe!!

Da måtte vi gi hverandre en “give me five” og så var Thobias klar med ankerdrammen før vi hadde fått taua I brygga.. Dere skal vel dele en øl dere da eller?? Og vi må jo le da.. han som er ni år er mer bevandra I ankerdrammer og div. enn noen andre. Han kanskje skulle venta noen år med å kunne noe om dette, men.. det er ikke I uforsvarlige mengder da... Han sier at “ jeg kan ikke feste fendere jeg se, men jeg kan servere ankerdram.. “ nydelig da!!

Så nå ligger vi fast med stømmen på og varmeapparatet går litt for nå er det ikke så ille varmt nei.. men vi håper vi får mer varme jo nærmere vi kommer hjemme.. Nå blir vi her til I morra så går vi kanalen videre oppover Langeland og under brua og opp til Korshavn eller lenger- det får vi se.. Vi har ialle fall planer om å treffe gutta igjen på Samsø om noen dager.. hvis ikke vi stikker av og bare seiler hjem aleine da.. for dette er jammen koselig – så vi er enige om at dette skal vi gjøre mer!!

So long – og takk for at noen vil møte oss oppi her !! Vi får nå telefoner om det og det setter vi pris på!! Over helga er vi oppe ved Svenskekysten asså!!! Hold flagga klare a!!