10:40.70N 61:38.00W Chaguaramas, Trinidad

Lisanne
Eric Alfredson
Sun 19 Jan 2014 03:04

Trinidad, lördagen den 18 januari 2014.

Det har varit lite dåligt med bloggandet sista tiden men här kommer en liten uppdatering av de senaste veckorna.Sista kvällen med ungdomarna på Grenada åt vi en kanonmiddag på BB´s ett av Saint Georges bättre ställen.  Eric tog upp telefonen och tappade den på golvet och sen kanade den direkt i plurret. Kul ! Nu har Eric ingen telefon mer. Nästa dag reste undomarna hem och två medelålders vinterbleka vänner anlände, Lena o Tomas. Vi låg kvar i Port Louise första dagen och åkte till stranden med dingen för att nykomlingarna skulle acklimatisera sig och få lite bränna. På kvällen återvände vi till BB´s där personalen beklagade förlusten.

Vi lämnade Saint Georges och seglade den korta biten ner till Prickly Bay där vi hört att det skulle vara kul på fredagskvällarna. Mycket riktigt. Där var det mycket folk och fullt ös med både steelband och coverband. Fullt drag hela kvällen. Vi fick till och med provat om dom gamla buggtakterna satt i. Det gjorde dom!  Nästa dag gjorde vi en utflykt på den gröna och vackra ön med enorm blomsterprakt. Vi kollade bland annat in ett gammalt romdestilleri, Westerhalls, vars utmärkta produkter vi haft stor glädje av resten av resan.  Nästa dag startade vi motorn och puttrade iväg till nästa vackra vik,Clarkes Court Bay, där vi hittade en boj utanför en trevlig marina, Whisper Cove som ett kanadensiskt par, Gilles och Mary med passion för riktigt gott kött, byggt upp. Där avnjöt vi en av dom bästa köttmiddagarna på länge.

Dagen efter tog vi det lugnt på förmiddagen och sjöstuvade sen båten för överseglingen till Tobago. Vi kastade loss vi 4-tiden på eftermiddagen och satte kurs på Tobagos sydvästra hörn 80 NM bort. Bra tryck i NV-vinden men grov sjö och väldigt  brant kurs. Sjösjukan pockade på men vi var väl förberedda med färdiglagad pastagryta.  Vi höll upp bra i början men sen vred det lite mot öster och vi blev tvungna att falla av under kurslinjen. Frampå natten vred det tack och lov tillbaks och vi anlände redan vid ½ 3-tiden på morgonen till Pigeon Point och droppade ankaret i Store Bay och kröp belåtna till kojs. På morgonen kunde vi konstatera att vi valt en väldigt fin ankarplats. Efter morgondopp o frukost seglade vi vidare mot huvudstaden Scarborough för inklarering mm. Och då inträffade KATASTROFEN ! Förpiksluckan var inte riktigt stängd och i den grova motsjön forsade vatten in i de främre kojerna. Ingen märkte detta förän vi var framme i Scarborough då plötligt bogpropellern startade helt  av sig själv. Vid kontroll såg vi att det var vatten i hela förpiken och motorn till bogpropellern fick nån sorts kortslutning. Inte bra. Allt måste ut och torkas. Tomas o Lena fick flytta till lilla gästhytten. Bogpropellern klarade sig som tur var och ingen större skada var skedd.

I Scarborough hittade vi en äkta italiensk pizzeria med italiensk kock o allt. Jättegott. Vår nyvunne vän och chaufför Arnold tog oss på en rejäl rundtur runt ön och visade oss alla sevärdheter och den skiftande naturen med sandstränder i sydväst och  regnskogar i nordost. Scarborough var ingen vidare charmig hamn med stora färjor som kom och gick så vi gick tillbaks till Store Bay igen. Där träffade vi flera svenska båtar och en italiensk långseglare med ”ett seglande vrak”. Han kom simmande och fick en kopp kaffe ombord hos oss och sen höll vi på att aldrig bli av med honom. Han hade varit ute i 23 år och hade inga pengar och inga tänder.

Vi satte kurs mot Trinidad och hade räknat med en snabb slör i NV-passaden. Men då! För första gången sen vi kom över till Västindien la vinden av. Vi fick t.o.m köra motor sista biten. Vi  kom fram vid 8-tiden på kvällen och letade oss in i Scotland Bay, en lugn vik strax utanför Chaguaramas. På morgonen kunde vi konstatera att vi kommit till en helt annan ö. Branta berg och tropisk djungel. Nu är vi i Sydamerika!

Vi ligger nu i Crews Inn Marina i Chaguaramas en jättefin marina med swimmingpool och alla bekvämligheter. Här ligger många långliggare som verkar ha fastnat här för gott. Men det är varmt. Jättevarmt!

Nu planerar vi för upptagning av båten på land och hemresa i nästa vecka.

Swordfish.                                                                            Westerhall Rum distillery

Drying out ”again”                                                          Tobago beach, lunchbreak