position

Bericht kwam niet door!?
Nogmaals dan....

Hallo allemaal!

De bemanning is blij met jullie ondersteunende berichten!
Terwijl we kennelijk weer in een onweersgebiedje komen, enkele nieuwtjes van de Ida Rose.
Nadat eergisterennacht het lijntje van de rolreefinstallatie van het groot zeil het begaf, zijn we er vanmorgen in geslaagd de boel los te krijgen en het GZ weer te hijsen. We varen momenteel met 2 reven en een verkleinde genua, aan de wind, nog steeds in zuidoostelijke richting, in een poging om gunstiger winden op te pikken. Of dat slaagt, weten we vanavond pas.
Na alle werkzaamheden van gisteren (oa het handmatig oprollen van het GZ), waren we allemaal wel aan een goede nachtrust toe. Gelukkig ging de harde wind van de laatste dagen even liggen zodat we, enigs lui, alleen een kleine genua hebben gehouden om lekker rustig te kunnen slapen. Dat is gelukt! Vanmorgen dan weer de gashendel opengezet want we hebben heel wat tijd goed te maken.
We schatten in dat we door de weersomstandigheden en onze route nu, minstens 2 zo niet 3 dagen hebben verloren. En dan is het uiteraard de vraag hoe het verder gaat met de weergoden!
Anderzijds hopen we nu ook enige rust te krijgen op het calamiteitenfront. Als je zo optelt wat er tot nu toe allemaal stuk ging, gemaakt is of enigszins opgelapt is, dan schrijf je voort een lange lijst. Enkele euvels kunnen we niet oplossen maar ze hinderen ons in mindere mate.
Maar dus: wellicht vanavond of in de loop van de komende nacht, gaan we over stag en hopen we weer een iets directere koers te kunnen varen, richting de Azoren.
Fijn weekend allemaal!

Groetjes.

Hi folks!

Some of you probably think we're changing destinations and head for the Caribic or South America. Wrong! We are still chasing favorable winds to get us back on the right track towards the Azores.
We have had a bloody windy few days behind us and suffered some annoying damages. Losing the reefing line of the main sail was one of them. We have managed to fix the problem this morning and there you are: we have a main sail hoisted!
We have lost some time (2-3 days) due to the weather conditions and consequently resolving some problems on board. But, we cope reasonably well, I would say.
We are now heading south with about 20 knots wind from the East. Anytime between now and the coming night, we´ll tack and try to get a good heading towards Horta.
As far as we can see on our charts, conditions should be favorable but still with some winds holding us of a direct heading to the Azores.
Thanks for your messages and encouragments: we welcome them very mutch!

Have a nice weekend at the pub, in your gardens or wherever you enjoy to be!