27:46.901N 015:42.637W Puerto Rico de Gran Canaria

Med Freidig på tur
Brekke / Ådland
Sun 4 Mar 2012 20:29

Den 17.februar dro vi fra Las Palmas de Gran Canaria til Puerto Rico. Vi seilte nedover kysten til Puerto Rico, som ligger litt vest for Arguineguin. Det var mye vind ned langs kysten, men når vi nærmet oss Playa del Ingles og Maspalomas så vi at et stykke foran oss at det ikke var mer vind. Vi tok ned seilene og startet motor når vi kom i le av øyen. Og derfra måtte vi kjøre for motor til Puerto Rico.

Etter å ha fortøyd ved marina kontoret, kom Johnny, Kjersti, Åge og Johannes bort til båten. De hadde sett oss utenfor Playa del Ingles når de var på bussen til Puerto Rico.

De to første dagene var vi på stranden og badet. Men på den tredje bestemte vi oss for å dra til Las Galletas, litt sør for San Miguel på Tenerife. Der var vi noen dager før Johnny, Kjersti, Åge og Johannes dro opp til Santa Cruz de Tenerife og tok Fred. Olsen til Agaete på nord vest kysten av Gran Canaria. Den samme kvelden var det karnevals parade i Santa Cruz, og vi bestemte oss for å dra opp og se på.

Rundt klokken 13 kjørte vi opp til Santa Cruz når det fortsatt var ledige parkeringsplasser. Vi gikk litt rundt i byen og fant et sted vi kunne stå å se på paraden. Klokken 16:30 kom de første bilen og menneskene bort til stedet vi stod. Men alle som stod foran oss gikk bare langt ut i veien sånn at for oss som stod litt lengre bak, ikke kunne se en eneste ting. Da fant vi oss et annet sted å stå. Først stod vi også ganske langt bak, men de som sto lengre fremme slapp Idunn og Tiril frem så de kunne se. Det var mange festlige kostymer.

m_IMAG0696

m_IMAG0618

Kler seg ut som hender.

m_IMAG0665

Det kom mange vogner som disse. I den første var det dronningen av karnevalet.

m_IMAG0643

m_IMAG0620

Dagen etter karnevalet dro vi tilbake til Puerto Rico. Noen nm fra Puerto Rico kom det mange delfiner, noen hvaler og faktisk en skilpadde forbi.

De siste dagen Johnny, Kjersti, Åge og Johannes var her var vi mye på stranden.

Etter at Johnny, Kjersti, Åge og Johannes hadde dratt ryddet vi i båten og gjorde klart for nye gjester.

Den 25.februar kom Jenny, Maud og Helena. Da koste vi oss i båten og viste de litt rundt i byen. De neste dagen var vi mye på stranden. Og på den 28.februar kom Jorge fra Colombia.

Den 29.februar dro vi ut på sjøen for å se om vi møtte noen delfiner eller hvaler. Vi tenkte å seile til Puerto Mogan og spise lunsj, og så dra tilbake til Puerto Rico. På veien bort så vi en skilpadde som hadde satt seg fast i en plastpose. Da tok vi ned seilene og prøvde å finne den igjen og redde den. Men det greide vi ikke. Litt seinere kom det noen hvaler forbi. De var helt grønne. Siden vi var nær 1000 meters dyp, var det sikkert pilot hvaler.

m_IMAG0716

I Puerto Mogan for å spise lunsj.

m_IMAG0726

For en dessert! Isene er omtrent like høye som jentene.

m_IMAG0727

Nam nam. Belgisk vaffel med sjokoladesaus og is!

Den 1.mars dro Britt, Helena, Jorge, Jenny, Maud, Tiril og Idunn til en strand som heter Amadores litt vest for Puerto Rico. Vi har hørt at Amadores skulle være en veldig mye finere strand enn den som er her i Puerto Rico. Men sanden i Puerto Rico er mye finere enn Amadores. Og man kunne bare gå to meter ut i vannet før man ikke kunne stå lenger. Etter at vi hadde badet og solt oss litt, gikk Maud, Jenny, Tiril og Idunn og minigolfet.

m_IMAG0714

Dette var en gøy morgen.

2.mars hadde Helena bursdag. Da hadde vi bakt kake og blåst opp ballonger. Seinere dro vi til Mogan, en uturistifisert by 8 kilometer opp fra Puerto Mogan. Der spiste vi lunsj og så oss litt rundt før vi dro tilbake til Puerto Rico.

m_IMAG0744

Maud og blomster i Mogan.

Den 3.mars dro vi først på stranden fordi Jenny og Maud hadde lyst til å gjøre det en siste gang før de dro tilbake til Norge. Vi tok oss en is og gikk tilbake for å hente bagasjen. Vi tok farvel med de og begynte å vaske klær.

Nå sitter vi i stuen og spiser vafler med den siste brunosten vi har.