Torsdag - dag 8

23.11.2017 @ 1100 UTC

Kurs 283 grader

Vind: 8 knop Ø

VMG 5 knop (Velocity Made Good: Hastighet mot målet, korrigert for seilevinkel)

Seilføring: Motor

Vindstille.

I går hadde vi flott seiling hele dagen med 12 knop vind og 6-7 knop SOG. Så døde vinden utpå kvelden og vi startet motoren rundt 2400. I dag går vi for motor og det er trasig. Balansen i båten forsvinner uten seil oppe, så det er mye vugging og generelt dårlig opplegg. The Elves are restless..

Det er meldt å komme vind kl 2100 i kveld så vi satser alt på det kortet. Vindstilla bruker vi til å flekke ut seilet på dekk og sy på nye lus (wind tell-tales). disse har gradvis blitt blåst av seilet av vinden siden Oslo, og vi har i det siste seilt på en halv, midtre lus. Vi må også steppe opp vårt fiskegame; Real turmat-spøkelset lurer i horisonten.

Dorado!
Deck wash pump med saltvann kommer godt med til dusjing. Her i solnedgang under gennaker.
Blue fin, but no Blue Fin.
Solen går ned over Atlanterhavet.

Dyreliv:

Noen fugler, flyvefisk. Flyvefisken dundrer inn i båten og blir liggende på dørken eller på dollbordet. De vi finner om morgenen i båten, bruker vi til agn. Det ser ut til å være effektivt.

Vi er nå bokstavelig talt midt i Atlanterhavet. De fuglene vi ser rundt oss her må jo bo her ute. Hvis ikke har de en jævlig lang pendleravstand hjem til Afrika eller Amerika.

Fisking:

Thomas dro opp en Dorado på et par kilo. det ble sen lunsj, ceviche. Dorado er helt fantastisk på smak, fet og god og nydelig som sashimi. Det er bare å skjære ut fileten og spise den rett ut av sløyingen.

Mannskapet er i god form. Motring tar litt på moralen, men med god passatvind meldt så er vi håpefulle.