Lørdag - dag 3

18.11.2017 @ 0930 UTC
Kurs 304 grader
Vind: 12 knop 150 TWA
VMG 6,9 knop (velocity Made Good: Hastighet mot målet, korrigert for seilevinkel)
DTD: 1935 n. mil (avstand til målet)
Seilføring: 100 % storseil og stor gennaker

En ny dag gryr over Atlanterhavet og vi ser solen for første gang siden avreise. Dagene siden vi dro ut har vært preget av overskyet vær med E-NE vind på 9-14 knop. Noe mer vind om nettene, som passer oss fint. Vi ligger jo 24 timer etter resten av feltet i ARC+ og vi har tatt dette som en utfordring til å sende alvene ned i gruva og smi effektivt med stor gennaker på dagtid!

Vi har en plan for å ta igjen resten av feltet og det gjør vi ved å effektivisere manøvrene (jibbing) og å hele tiden være hissig på skjøtene på dagtid når vi kan fly stor gennaker. Vi er altså ikke i langturmodus, men heller en slags in shore racing mode midt på havet. Vinden som er ganske rolig ser vi som et pluss for de som gidder å gjete skjøtene og fly store unnavindseil, mens den er en bakdel for de som har satt hvite seil i goose wing-formasjon og slått opp biminien.

Dyreliv:
Mens vi seilte ut fra Kapp Verde hadde vi horder av delfiner rundt oss som gjorde sirkustriks. de stod oppreist ved hjelp av halefinnen og de tok saltoer rundt oss. Veldig morsomt! Samme dag gikk vi gjennom et stort felt av hvaler som pustet geysirer fra blåsehullet. Vi har de sedvanlige svermene med flyvefisk som flyr lavt over vannflaten. foreløpig har ingen flyvefisk havnet i båten på dette strekket, slik de gjorde på vei til Kapp Verde.  Man skvetter ganske bra når man sitter alene på nattevakt og en flyvefisk smeller inn i vinsjen og ligger på dørken.

Flipper
Leaving Mindelo

Vi har ikke fått fisk. Dvs. vi har hatt napp, men fortommen røk. Heldigvis kjøpte vi inn masse sluker i Mindelo, brukte sådanne. Arbeidsløshet er et stort problem på KV, så vi handlet brukte kroker av en kar som selger dem på gata for å skaffe seg et levebrød. Vi jobber videre med å få vårt fiskegame on fleek Hot smile emoticon

Mannskapet er stort sett i god form.
- Skipper Thomas spiser medisiner for ryggen og ligger mye på rygg. Formen bedrer seg stadig. Han får tid til å hacke GRIB-filer og lese værsystemer for taktiske formål mens han ligger nedi sjøkøya.
- Vi har oppdaget at dehydrering er ingen spøk. Vi hadde en mann nede i noen timer med alle symptomer på dehydrering, men en pose GEM-pulver i en flaske med vann og istepulver fikk ham på beina igjen.