Lofoten dag 29 Blogg 27

Katarina og Hallstein på tur - Nå med SY Sana
Hallstein Moerk
Tue 20 Jun 2017 18:18

Nok en flott dag. 1-0 til Yr i dag, ikke fordi de hadde rett, men fordi været ble bedre enn spådd. Hurra. Sykkeltur til Tranøy fyr. Et flott sted, olje på nervene som ikke var i høyspenn i utgangspunktet. Ro og fred og nydelig utsikt. Vi hadde også noen tanker om å sykle til Hamsund senteret, men det ville bli en sykkeltur på 26 km og syklene sa at de ville sende inn klage til sykkelnemda om vi gjorde det, så da ga vi oss. Nemder høres alltid så skummelt ut. Det sitter sikkert en masse advokater der og de skal jo ha noe å leve av så da ville det sikkert bli en stor sak som endte i høyesterett. Lurer for øvrig på om høyesterett sitter her i Lofot-trakten side det er så mange høye fjell her. Det er sikkert litt for kaldt og blåsete på Galdhøpiggen.

Vi fikk også anledning til å gå på tur der hvor AHA duden og Dronning Sonja hadde stilt ut sin kunst, utendørs blant bergnabber og tang og tare. Litt rart at ingen ville ha de i sine gallerier og at de derfor måtte henge utendørs hvor det er mest måkene som ser kunsten deres, men utendørs henger de helt til i august. Dronning Sonja, fikk vi høre, kom hit i alle hemmelighet, med kongeskipet. Har det blitt en spøkelses skute nå kanskje?

Det var også masser av damer (fiskefruer) som skuer utover havet etter sine menn. De hadde dessverre blitt sittende litt for lenge og hadde stivnet der. Gudskjelov var den noen som hadde et varmt hjerte som hadde smurt litt sement på de slik at de ikke frøs når de allikevel skulle sitte der og se etter mennene som ikke kommer hjem og nå kommer det masser av folk og ser på dem.

Videre var det noen som hadde satt opp en mikrofon av jern ute på en odde. Det sto at den speidet etter talenter på en plakat. Jeg prøvde den, men det kom ikke noe lyd. Katarina spurte hvor gammel jeg var (som de alltid gjør i slike programmer) og selv om jeg trakk fra noen år var det vel et eller annet filter som gjorde at jeg bel silt ut før jeg kom til audition. Men nå har jeg prøvd det også.

Som forutsett i gårsdagen blogg ville Katarina på en haug av gallerier og som forutsett, ble det veldig mye viktig som måtte gjøres i båten og på brygga slik at jeg dessverre ikke kunne være med. Jeg prøvde meg på litt kveitefiske som ikke lyktes, men sei til middag ble det.

Så ble det en kajakk tur i omgivelsene helt til vinden bestemte at den hadde lyst til å sende oss til Tromsø, men det ville ikke vi, så for å unngå krangel padlet vi tilbake til skuta. Der ble det saft og vann og middag.

Vi har prøvd å lage noen video snutter og det har vi klart, men internett er ekstremt dårlig her også, så det får vente. Kanskje Høyesterett kunne gjøre noe med det? ICE boksen har blitt en farse på turen selv om det er en antenne på toppen av masten. Kanskje noen kunne nedsette en hurtigarbeidende komite, slik at de som reiser til Lofoten om 5-10 år kan få lagt ut sine video på ICE. Jeg tror jeg kjøper en Telenor 4G ruter når vi kommer til Bodø om ingen andre har et bedre tips.