Lofoten, dag 1 - 4

Katarina og Hallstein på tur - Nå med SY Sana
Hallstein Moerk
Thu 25 May 2017 11:57

Dag 1

Da er vi i gang. Dag 23/5 ble en liten seilas fra Oslo til Åsgårdstrand med «pensjonistene», Håkon og Hallstein. Vi fylte tankene med diesel på Dronningen og så bar det i vei i nydelig vær, men det var lite vind så det ble for det meste Jonas (min Volvo Penta) som fikk jobbe. Jeg liker ikke biodieselen i Danmark så derfor fulle tanker. MEN, vi skal jo seile Skagen race og fulle tanker er absolutt fy,fy så dette er en hemmelighet, så ikke fortell resten av gjengen om bord. Jeg er glad i dyr, men ikke dieseldyr. De er veldig plagsomme, bare spør Arne, de er veldig, veldig glade i han. Ellers, Ikke så mye hendelser på den turen bortsett fra den verste jobben av de alle, å få på det h… sengetøyet. Katarina og Lise, hvor er dere …..  Etter den harde arbeidsøkta ble det grillet hamburgere på akterdekket og da kom smilet tilbake.

Ankomst Åsgårdstrand kl 18:10 og de første 39 nm var tilbakelagt. Handlelisten ble finetuned og et lettere måltid med en liten øl ble fortært på Åsgårdstrand hotel.

Dag 2

Handling av mat. Store sterke karer på tur må jo ha mye mat, men butikken kjører varene ned til brygga så da er jo det meste gjort. Ettermiddagen ble benyttet til å heise opp alle store forseil (code zero, gennaker og spinnaker) for å se over at alt er i orden og ikke minst for å minne oss om hvor alle hyssingene skal strekkes (utenfor der og innenfor her, under den men var det over eller ved siden av den andre). Som et eksempel trenger vi 7 tau for å seile spinnaker og alt må være perfekt.

Deretter kom arrangøren av Skagen Race og ville ta sikkerhets kontroll av Capraia. Jeg tror han ble godt imponert, alt pluss en god del ekstra ting er på plass og han tuslet videre til neste båt.

Resten av mannskapet, Leif, Kjetil og John (coming all the way from Spain via London to sail with us).

Vi  kastet loss kl 19:30 og forberedte oss på starten som gikk kl 20:40. Selve regattaen tar vi på dag 3 selv om  vi startet på dag to. Slike unøyatigheter irriterer sikkert ingeniørene om bord men litt slack må vel vi stakkarslige HR folk få.

Dag 3

Vi starter i nest siste gruppe og fikk en knallstart med vår code zero med John til rors. Han er rå på starter (og seiling generelt). Uten å nevne navn suste vi forbi noen av våre gode venner som startet ti minutter før oss og klarte å finne et lite vindhull som de parkerte i. Vi syntes veldig synd på de (eller kanskje egentlig ikke…)

Det ble veldig mye seilskifte under veis. Code zero, gennaker som vi seilte som spinnaker (big mama for de inviede) og spinnakeren. Opp og ned og ned og opp med seil. Gutta på fordekket (Håkon og Kjetil) jobbet for fult med litt hjelp av Leif. Vi gutta på «kontoret», dvs cockpiten, er mest opptatt av å gi positiv oppmuntring til fordekksgjengen, «få nå til h… å få det seilet opp, hvorfor kan det være så vanskelig da…, de andre seiler fra oss». Og resultatene uteblir ikke, gutta på fordekket har nå etablert «the fordeck union» og forlanger bedre arbeidsbetingelser, kortere arbeidstid og en varmestue der framme.

Etter litt lite vind i begynnelsen ble det masser av vind, rekorden var litt over 12 s/m som ga oss en surf på 11,8 knop midt på natta, herlig (-: . Vi så tre båter som revnet sin spinnaker foran oss og da tok vi litt forholdsregler og falt av litt. Synes oppriktig synd på de gutta. Arne og gjengen i Grayce fikk BH. Fordi som ikke vet hva en BH er, betyr det at forseilet går rundt forstaget på to ulike steder slik at det blir to skikkelige c skåler som buler ut foran båten. Krise i mye vind, men dette er altså beviset på at slike ting kan skje noen av de aller beste. De tidligere nevnte dieseldyra i tanken til Arne jublet, nå fikk de anledning til å skape litt f… skap igjen, hurra !

Vi er så opptatt av vind så jeg har glemt å nevne at været var strålende og solkremen skulle jo ha vært på, men det er visse erfaringer her i livet en må minnes på vær eneste gang. Rød nese og sår nakke ble det vel. Skriver dette her slik at ingen tror at de røde nesene kommer av annet styggedom.

Vi startet blant de siste båtene og kom i mål blant de første, vi satte rekord på tid og var veldig førnøyde med seilasen. De offisielle resultatene gav uttrykk for at det var det andre som var også. Og så sier vi ikke mere om det.

Som seg hør og bør ble det servert gin tonic når vi hadde gjort klart skip. Et godt råd til dere alle, do not let john mix GT, he fills up the glass with plenty of gin, a couple of ice cubes, lime and then he opens a bottle of tonic which he passes around and let everybody sniff on the opening and then serves the gin. Etter max en times søvn på 24 timer blir det fort veldig morsomt, en stund.

Etter en god middag ble det en tur i Skagen by hvor det vrimler av båtfolk og folk som ønsker å være båtfolk i hvert fall for en kveld. Morsomt er det, men nok om det. De fleste tar jo en øl eller to eller tar de fler? Jeg tror ingen helt husker det.

Dag 4

Her er det ikke så mye å skrive om. Handling, prating, se på båter, diskutere seilasen, utstyr, hente igjen litt søvn, sykling til Gamle Skagen, lunsj på Brøndums og middag på byen.

Jeg sitter nå om bord i Capraia på vei fra Kristiansand til ? mens jeg skriver. Jeg må ta en pause, Håkon roper og sier at vi nå passerer Norges sydligste punkt, Pysen. Skal prøve å få lagt til bilde (og flere bilder) litt senere. Jeg er litt rusten på hvordan jeg får gjort det… kommer også tilbake til dag 5 om ikke så lenge..