Webdiary 03/18

Mon 30 Jul 2018 15:26

Griekenland, Preveza, maandag 30-07-2018.

De eerste zeiltocht is gemaakt, en vorige week donderdag waren we weer terug in Preveza, en mijn gasten zijn de volgende dag, vrijdag 29/7, weer terug naar het warme thuisland gevlogen.

Jurjen en Jasper H. arriveerden op dinsdag 17/7. Normaal zou ik de volgende dag vertrekken, maar dit jaar niet.

Het weerbericht voorspelde harde wind op donderdag, en na de traumatische ervaringen van vorig jaar wil ik nu 2 dagen voor de harde wind een goede beschutte ligplaats hebben. Vorig jaar is het twee keer gebeurd dat de dag voor de harde wind de haven vol was, of een zeer slechte ligplaats had, en schade gevaren.

Dus moesten J&J zich 2 dagen in Preveza vermaken. En dat is ook geen straf. Op een afstand van ongeveer 300 meter is er strand met ligstoelen en bier service.

Ook moesten er strand attributen gekocht worden: een bal, een luchtbed en een vlot in de vorm van een flamingo. Die laatste heeft de hele reis boven op de bijboot gesjord gelegen......

Maar op Vrijdag 20/7 zijn we dan toch vertrokken. De tocht ging weer naar het zuiden, omdat Jasper al 2 keer naar het noorden was geweest.

We hadden de brug van Levkas om 12:00, en toen we door het kanaal waren en op open water kwamen , was er een lekkere wind uit het oosten. Bezeild! Zeil gezet en en al ging het dan niet snel, we hadden de hele middag.

Rond 16:00 was de wind toch op, en het laatste stuk op de motor naar Vathi op het eiland Meganisi. Ik had gereserveerd in de marina, dus een ligplaats was geen probleem.

Jurjen wilde weer graag een dag een motorbootje huren in Sivota, maar we hadden geen telefoonnummer of website om te reserveren. Alhoewel ik dacht dat Zaterdag een wisseldag voor de flotilla is, (en Sivota is een grote flotilla haven) hebben we het och maar gewaagd. Als we vroeg waren enhet was vol, konden we nog een andere bestemming halen.

Maar toen we om 13:30 Sivota binnen kwamen waren er nog voldoende plekken vrij, dus afgemeerd, zodat de motorboot geboekt kon worden.

Sivota is een  an mijn favorite baaien. Het is wel aan het veranderen, waardoor vrije kade ruimte steeds kleiner wordt.Vorig jaar had de bootverhuurder een stuk kade in beslag genomen, en deze winter waren er twee drijvende stijgers bij gekomen. Een daarvan zou commercieel zijn, en de andere hoort bij een restaurant. Daar  mag je gratis liggen (zoals de rst vn de kade) maar je moet dan wel in zijn taveerne eten. Er zijn nu 3 taveernes die een pontton hebben.

Op zondag  22/7 verder naar het zuiden gevaren, naar Eufimia op Kefalonie. Tusen Levkas en Kefalonie was een stevige oosten wind, en kon er weer gezeild worden, maar in het kanaal tussen Kefalonie en Ithaka  was de wind tegen.

Rond half vier  afgemeerd op de  laatste plek aan de hoofdkade.

Maandag 23/7 verder naar Vathis op het eiland Ithaka. De wind zat vandaag niet mee. Te zwak en uit de verkeerde hoek. Dus de hele middag op de motor.

We waren wel vroeg genoeg binnen om  nog een kadeplek te hebben, maar een half uur later was de kade al vol. Vathi heeft een ruime baai, en er kan prima geankerd worden.

De volgende dag weer terug naar Sivota. Aanvankelijk zat de wind in het oosten. Toen we uit de luwte van Ithaka kwamen stond er toch een stevige bries uit het noordwesten, Met een rif in de genua was het heerlijk zeilen. Later kromp de wind naar het westen en konden we hoger varen, en tot de ingang van de baai zeilen, met een snelheid van 6-7 knopen. Een prachtige zeildag.

Toen we om 15:00 binnen kwamen waren alle kades al bezet. De steiger van de taveerne Delfina, waar ik vaak had gegeten leek nog leeg, dus geprobeerd. Maar Yannis hield me tegen, omdat de hele steiger al gereserveerd was voor de flotillas.

Maar ik  mocht wel op de kop van de pontoon liggen, en zo gedaan. Een prima plek zonder risico van anker ketting-kruizingen.

Woensdag 25/7 zijn J&J de hele dag met de motorboot weg geweest, Kon ik een dagje relaxen....

Om 17:00 waren ze al terug, want de golven buiten werden steeds hoger.

OK, mooi op tijd, want 18:00 is biertijd, tradities moeten worden gehandhaaft!

Op donderdag 26/ terug naar Preveza. Om half elf vertrokken, zodat we de in Levkas de brug van 14:00 konden halen.

Na de brug is het nog anderhalf uur varen naar Preveza. Er stond een fijne bries, en op de genua konden we tot in de haven van Preveza zeilen. In het kanaal hadden we al gezien dat er een sterke stroom naar binnen stond. Datmaakt het afmeren altijd wat moeilijker.

De hoofdkade was helmaal bezet. Ja het wordt toch elk jaar weer drukker, maar de  "oud"plek op de zuid kade was nog vrij.

Het afmeren ging wat moeizaam, maar we lagen goed. Totdat er een Franse zeiler aan het knoeien was en mijn ketting te pakken had. Toen de ketting weer vrij was en strak getrokken hadden we geen 60 meter, maar net meer dan 40 meter uit liggen. Maar het  leek te houden.

Toen we aan het bier zaten, ging de wind toch sterker worden en krimpen. Ik had mijn twijfels over het anker, en ben terug naar de bbot gegaan. De boot lag vrij van de kade, maar wel scheef. Toen de ketting aan getrokken om te kijken of het anker echt hield, maat helaas was dat niet het geval. J&J gebeld dat we opnieuw moesten ankeren, maar dat lukte voor geen meter, met de harde wind en de stroom naar buiten. Er was nog een stuk kade vrij, en toen maar besloten om langszij te gaan liggen, en daar lig ik nog steeds. En het kade-geld vrouwtje vond het goed.

Die avond voor het laatst bij Talha, Tina en Christina  gegeten (althans J&J) en innig afscheid genoemen, en ze moesten beloven dat ze volgend jaar weer terug zouden komen.....

Vrijdag 27/7 kwam Costas om 08:00 om J&J naar het vliegveld e brengen.

Jurjen en Jasper, bedankt voor het gezelschap, en hopelijk nog een keer?