14 dager i sjøen

ARIES 2010 - 2011
Grete Dyngeland / Per-Ørnulf Dæhli
Sun 5 Dec 2010 11:39
13:53.67N  37:02.62W

Vind: 13 kn -  ØNØ 70.  Varierer opp til 15 kn
Lufttrykk : 1011 hPa
Temp: 29,2 grader
Sol, med noen få skydotter rundt i horisonten.

Seilt siste 24 timer 130 nm - snitt 5,5 kn

Flott seilvind fram til midnatt, deretter dreier vinden og vi får en for høy nordlig kurs på vanlig seilføring, setter "spri" og seiler mot målet en god periode. Det blir mye banking i riggen, så vi velger å seile litt nordlig retnign. Setter genaker kl 08.30 og seiler nå en kurs på 290 grader 6,5 kn. Ingen bygeaktivitet i natt heller, noe mer varierende vind en vanlig. Ellers en ny fantastis natt på vakt med stjerner og litt muisikk på øret.

Mamma og Pappa: Meldingen kom fram. Kjempe kos å få melding fra dere.

Til alle dere andre som sender melinger til oss, det er kjempe kos med meldinger fra dere alle sammen.

NO STRESS - ARIES

Tone og Tor Atles oppsummering av andre uken på Atlanterhavet:

Så er det igjen tid for oppsummering av opplevelser.  Vi gjør nesten de samme tingene hver dag; Går våre vakter på nattestid, fisker, soler oss, bader, lager mat, baker brød…  Her forrige dagen laget Tor Atle Kjøttkaker og kålstuing… og da fant Kaptein Puff frem tyttebærsyltetøyet… say no more!  Vi hadde først i uken en del vind som medførte litt seiling på kryss og helt på ”skjeivo” og fikk i forhold til det to alternative rutevalg av værmann Mads. Vi valgte det som gav oss minst ubehageligheter selv om det medførte en noe lengre vei å seile. Det ble litt lenger sør enn det vi tenkte og havnet rett utenfor Cap Verde. Men Pytt pytt- Vi fikk en roligere seilas og det ville vi ha.  Vi har også hatt perioder med veldig lite og ingen vind og derfor måttet gå for motor en del… Nå har vi imidlertid kneket oss oppover og funnet det vi leter etter: Nemlig PASSATEN". Det går som det suser… som på et tog. Vi er i tillegg lovet mer vind og det i rett retning. Det er kjekt å få litt fart i båten igjen. Denne uken har vi fisket og fisket… Først fikk jeg en flott tunfisk som jeg så bite på, den var oppe av vannet i det den bet på! Denne mistet jeg… Men den 3/12 2010 blir en huskedag for meg! Jeg fikk en Durado på ca 20 kg! Det var en vanvittig gøy kamp å få den inn! Og da det endelig var gjort.. DA tok jeg sigaren jeg hadde kjøpt med for akkurat denne anledningen. Da gjør det ingenting om vi får fiskeforbud i 4 dager etterpå…. Vi må jo spise denne flotte gode fisken… Tor Atle og Puff hjalp til med å få den inn i båten. Det hadde jeg ikke klart alene. Vi gir fisken noen gode slurker med sprit, da spreller den ikke og vi får ikke blodsøl overalt. Det ble litt mye en fiskehistorie ut av denne oppsummeringen. Men HALLO!...en DURADO på 20 kg! Den var 128 cm lang! Denne fisken kommer jeg til å huske i resten av mitt liv!

Vi har akkurat i dag, lørdag 4/12 vært på tur med Per og Grete i 2 mnd og vi har ennå 5 mnd igjen! Vet ikke hva vi har gjort som fortjener dette, men noe må det være… Vi nyter det i hvert fall i laaaange drag!

PS: Sa jeg ikke noe i forrige blogg om at Per får ta seg av de mindre fiskene…

Tone & og Tor Atle

14 dager i havet....

En ny uke er over, hvor ble den av? Vår verste fiende "kjedsomhet" glimrer med sitt fravær, og det tror jeg den kommet til å gjøre resten av turen også. Dagene flyr og nattevaktene går så det suser. Det eneste som ikke suser er vinden! For det er ikke mye fart vi får i skuta om dagen. Nå sier Frivind.no at det skal bli noen bedring noen dager, så vi får vente å se. Vi har kommet oss inn i Passatvinden om ikke annet. Og varmt er det..... fuktig er det.....

Gode måltider florerer ombord. Ferskmaten "var" det slutt på, men den fikset Tone, så nå har vi det også. Eller så har vi masse godt på boks og i pakker som vi kan kokkelere med.

I går feiret vi at vi var kommet halvveis. En flaske med campange ble hentet fram fra kjølen og sammen med åpning av julekalendrene ble det en koselig aften på havet. Vi har prøvd å holde på en samling før solnedgang, det har vi stort sett fått til, nå er det ikke åpning av julekalenderene før om kvelden, så da har vi litt rutiner rundt det også.

Vi renger med at vi kan når St. Lucia om ca 9 - 10 dager, så det blir helt sikkert en helg til i sjøen før vi når fram. Hva gjør det, vi er seilere som trives på sjøen. Det har blitt endel motorkjøring denne uken, men vi har ca 230 liter diesel igjen på tanken, så det skal holde selv om vi må trå til med litt mer motorkjøring kommende uke.
Ha en fin arbeidsuke der hjemme og kos dere på jobb.

PS: Kenneth gratulere med dagen i dag. Håper dere hadde en fin dag i går..